Wymiana oleju silnikowego 

Olej silnikowy podlega starzeniu: z biegiem czasu następuje obniżenie skuteczności działania dodatków oraz smarności motocyklowego oleju silnikowego. W obiegu oleju gromadzą się zanieczyszczenia. Wówczas nadchodzi pora na wymianę oleju. 

Wymiana oleju silnikowego
Louis How To Videos

Uwaga: Filmy sa w jezyku niemieckim.


Wymiana oleju w motocyklu

Olej silnikowy zalicza się do „części zużywalnych” silnika z zapłonem iskrowym. Przebieg, obciążenie termiczne oraz sposób jazdy sprawiają, że z upływem czasu stopniowo zanika smarująca właściwość oleju i jego dodatków. W związku z tym każda osoba, która chciałaby długo cieszyć się swoim silnikiem, chętnie wymienia olej w przedziałach czasu podanych przez producenta w podręczniku konserwacji.

5 grzechów głównych w trakcie wymiany oleju

  • NIE WOLNO: podejmować się wymiany oleju bezpośrednio po zakończeniu jazdy – niebezpieczeństwo oparzenia!
  • NIE WOLNO: wymieniać oleju, NIE wymieniając przy tym filtra – nowy olej zostałby szybko zanieczyszczony przez stary filtr.
  • NIE WOLNO: wylewać oleju do zlewu – olej to odpad niebezpieczny!
  • NIE WOLNO: używać ponownie starego pierścienia uszczelniającego – olej mógłby kapać i dostać się na tylną oponę.
  • NIE WOLNO: nalewać oleju samochodowego do silników motocyklowych!

Wymiana oleju silnikowego – tak wiec idzie

Krok 1: zakrywanie podłogi, wykręcanie korka wlewu

Krok 1: zakrywanie podłogi, wykręcanie korka wlewu

01 – wykręcanie korka wlewu

Przed przystąpieniem do wymiany oleju rozgrzej silnik (ale nie do wysokiej temperatury). Zabezpiecz podłogę garażu dużą ścierką, która będzie mogła wchłonąć kilka rozprysków. W zależności od motocykla w pierwszej kolejności trzeba uwolnić śrubę spustową z irytujących plastikowych osłon. Warto zaopatrzyć się w wannę do zlewania oleju, aby nie musieć za każdym razem podkradać misek mamie. Aby olej mógł wypływać na dole z silnika, na górze musi do silnika dostawać się dostatecznie dużo powietrza – dlatego teraz należy wykręcić korek wlewu oleju.


Krok 2: spuszczanie oleju

Krok 2: spuszczanie oleju

02 – Spuszczanie oleju

Teraz należy poluzować korek spustowy oleju za pomocą grzechotki z nasadką sześciokątną, a następnie powoli go wykręcić. Wykonuj ostatnie obroty śruby, trzymając ją szmatkę, aby po Twoich rękach nie ściekał olej, który może być jeszcze bardzo ciepły.  

Kompletna wymiana oleju obejmuje również wymianę filtra oleju. Istnieją dwa różne rodzaje filtrów. Jeden z nich przypomina wyglądem blaszaną puszkę i jest już wyposażony w obudowę. Natomiast filtry drugiego rodzaju wyglądają jak zwinięte miniaturowe akordeony i są wykonane z bibuły filtracyjnej. Te filtry muszą zostać zamontowane w obudowie znajdującej się na silniku.


Krok 3, ilustr. 1: odkręcanie filtra oleju z obudową

Krok 3, ilustr. 1: odkręcanie filtra oleju z obudową

03 – Wymiana filtra oleju (z obudową)

Odkręcanie filtra puszkowego ułatwia zastosowanie nasadki klucza do filtrów oleju do grzechotki.

Krok 3, ilustr. 2: smarowanie uszczelki olejem

Krok 3, ilustr. 2: smarowanie uszczelki olejem

Na nowym filtrze puszkowym znajduje się pierścień uszczelniający, który przed montażem trzeba nasmarować cienką warstwą oleju.

Krok 3, ilustr. 3: dokręcanie wg danych producenta pojazdu

Krok 3, ilustr. 3: dokręcanie wg danych producenta pojazdu

Przed montażem nowego filtra oleju musisz sprawdzić, czy jest on identyczny z wymienianym filtrem (wysokość, średnica, powierzchnia uszczelniająca, gwint itd.). Dokręć nowy wkładowy filtr oleju wg danych z książki Twojego pojazdu: w tym przypadku decydujące są dane podawane przez producenta pojazdu.


Krok 4: filtr oleju bez obudowy

Krok 4: filtr oleju bez obudowy

04 – Wymiana filtra oleju (bez obudowy)

Filtry przypominające wyglądem miniaturowy akordeon znajdują się w obudowie, która jest przytrzymywana przez jedną położoną centralnie lub kilka umieszczonych na brzegu śrub.  

Prawie zawsze filtr znajduje się z przodu silnika. Po odkręceniu pokrywy (uwaga: wycieka reszta oleju!) stary filtr jest wyjmowany (należy zwracać uwagę na pozycję montażową), obudowa jest czyszczona, po czym wkładany jest prawidłowo ustawiony nowy filtr.  

W zależności od producenta na obudowie, pokrywie lub śrubie centralnej znajdują się uszczelki i pierścienie uszczelniające, które muszą wszystkie zostać wymienione (więcej informacji na ten temat znajdziesz w poradzie „zrób to sam” Uszczelki).  

Po ponownym zamknięciu obudowy i przykręceniu śrub kluczem dynamometrycznym trzeba zająć się usunięciem z silnika wszystkich plam oleju za pomocą środka czyszczącego. Czyszczenie należy potraktować poważnie, ponieważ w przeciwnym razie wysoka temperatura silnika może prowadzić do powstawania cuchnących gazów i niezwykle trudnych do usunięcia plam.


Krok 5, ilustr. 1: dokręcanie śruby spustowej

Krok 5, ilustr. 1: dokręcanie śruby spustowej

05 – Nalewanie oleju

Po założeniu nowego pierścienia uszczelniającego na śrubę spustową i dokręceniu śruby zgodnie z zaleceniami producenta możesz nalać świeżego oleju.  

 

 

 

 

 

 

Krok 5, ilustr. 2: nalewanie oleju

Krok 5, ilustr. 2: nalewanie oleju

Informacje o prawidłowej ilości, lepkości oraz specyfikacji oleju znajdują się w instrukcji Twojego pojazdu. Trzeba też koniecznie wymienić pierścień uszczelniający korka wlewu oleju – ta czynność pozwala zaoszczędzić sobie sporo pracy.  

Uwaga: po krótkim ruchu próbnym silnika należy ponownie skontrolować poziom oleju oraz szczelność.  


Krok 6: montaż zaworu spustowego oleju Stahlbus

Krok 6: montaż zaworu spustowego oleju Stahlbus

06 – Montaż zaworu spustowego oleju Stahlbus

Jeśli chcesz ułatwić sobie pracę i zapewnić czystość w trakcie następnej wymiany oleju, zamiast oryginalnej śruby spustowej zamontuj zawór spustowy oleju Stahlbus – masz teraz dobrą okazję, a przy okazji trochę ulepszysz swój motocykl!

Wymiana oleju z zaworem spustowym oleju Stahlbus przebiega następująco: po prostu odkręcasz kapturek ochronny zaworu i zakładasz złączkę węża z użyciem szybkozłączki. Ta blokada powoduje otwarcie zaworu i olej może ściekać do przygotowanego wcześniej zbiornika.

Po zdjęciu złączki węża następuje samoczynne zamknięcie zaworu i musisz jeszcze tylko ponownie nakręcić kapturek ochronny. Wymiana oleju nie może już być łatwiejsza, chronisz w ten sposób gwint w korpusie silnika i nie musisz już wymieniać pierścienia uszczelniającego. Nasz kompletny asortyment zaworów spustowych Stahlbus jest dostępny na stronie www.louis.pl w zakładce „Mój motocykl”.


Krok 7: kontrola poziomu oleju

Krok 7: kontrola poziomu oleju

07 – Kontrola poziomu oleju

Jeśli garaż został już posprzątany, a olej prawidłowo zutylizowany – brzydkie plamy oleju na podłodze można usunąć środkiem do usuwania plam oleju, np. środkiem do czyszczenia hamulców – możesz znowu wyruszyć na trasę.

Przed rozpoczęciem jazdy dla pewności ponownie skontroluj poziom oleju – zwłaszcza w silnikach z filtrami oleju, które są zabudowane w dodatkowej obudowie.

Uwaga: Oleje samochodowe posiadają dodatkowe środki smarne i są przeznaczone do silników z suchymi sprzęgłami. Mokre sprzęgła ześlizgnęłyby się z tym olejem.


Małe kompendium wiedzy o oleju

Małe kompendium wiedzy o oleju

Bez oleju daleko nie zajedziesz: tarcie tłoków, powierzchni łożysk oraz kół zębatych doprowadziłoby w bardzo krótkim czasie do zniszczenia każdego napędu.

Dlatego regularna kontrola poziomu oleju jest dla Twojego jednośladu bardzo istotna, podobnie jak jego regularna wymiana. Albowiem olej podlega starzeniu, jest zanieczyszczany ścierającym się metalem oraz resztkami spalania i stopniowo traci swoją smarność.

Oczywiście olej musi mieć wymaganą przez producenta pojazdu lepkość i być specjalnym olejem do motocykli lub skuterów: wynika to z tego, że silniki motocyklowe osiągają znacznie wyższe prędkości obrotowe, a ich skrzynie biegów muszą zwykle również być smarowane olejem silnikowym, podobnie jak sprzęgło (mokre). Odpowiednie dodatki zapewniają wysoką wytrzymałość na ścinanie, ciśnienie i temperaturę oraz ochronę przed zużyciem. Uwaga: oleje samochodowe zawierają dodatkowe środki smarowe i są przewidziane do silników z suchym sprzęgłem. Praca sprzęgieł mokrych w takim oleju silnikowym wiązałaby się ze ślizganiem.

To musi być właściwy olej: oleje syntetyczne przewyższają oleje mineralne pod względem właściwości wysokotemperaturowych, ochrony w trakcie rozruchu na zimno, redukcji tarcia oraz zapobiegania powstawaniu osadów, nadając się tym samym w szczególności do zastosowań sportowych i silników poddanych tuningowi. Ale nie wszystkie silniki, a w szczególności nie wszystkie sprzęgła tolerują takie oleje o wysokiej wydajności. Dlatego przedtem spytaj w swoim autoryzowanym warsztacie. W przypadku wysokiego przebiegu rodzaj oleju można zmienić tylko po uprzednim czyszczeniu i przeglądzie.

Alternatywne rozwiązanie może stanowić olej częściowo syntetyczny, który jest bezproblemowo tolerowany przez większość sprzęgieł. Nowoczesne oleje silnikowe są również często produkowane z zastosowaniem technologii hydrosyntetycznej: w efekcie zastosowania technologii hydrokrakingu katalitycznego w rafinerii powstają drogą chemiczną oleje bazowe o wyraźnie ulepszonych cechach jakościowych, które przewyższają oleje mineralne zwłaszcza pod kątem płynięcia na zimno, wytrzymałości na obciążenia termiczne oraz chemiczne. Kolejnymi zaletami są szybsza cyrkulacja oleju w silniku po uruchomieniu, znacznie polepszona czystość silnika i podwyższona ochrona jego komponentów.

Nawiasem mówiąc, do motocykli zbudowanych przed 1970 rokiem stosowanie olejów syntetycznych nie jest zalecane. Do oldtimerów są dostępne specjalne oleje jedno- i wielosezonowe. A na koniec nie wolno zapomnieć: nieważne, jaki olej wybierzesz, zawsze łagodnie rozgrzewaj swój silnik. Odwdzięczy Ci się za to długim okresem użytkowania.

Klasyfikacje olejów silnikowych

  • API Amerykańska klasyfikacja olejów silnikowych (American Petrol Institute)
    Stosowana od ok. 1941 roku. Klasy „S” odnoszą się do silników z zapłonem iskrowym, „klasy „C” do silników wysokoprężnych. Druga litera informuje o odpowiednim standardzie wydajności. Od 1980 roku obowiązywał standard S„F”, od 1988 roku S„G”, od 1993 roku S„H”, od 1996 roku S„J”, od 2001 roku S„L” itd. API CF to standard stosowany w przypadku olejów samochodowych do silników wysokoprężnych. W przypadku olejów do silników dwusuwowych klasy API dla silników dwusuwowych (litera „T”) nie są już stosowane. Oleje przekładniowe i oleje przeznaczone do przegubów Cardana są opisywane klasami G4–G5.
  • JASO Japońska klasyfikacja olejów silnikowych (Japan Automobil Standard Organisation)
    JASO T 903 to obecnie najważniejsza na świecie klasyfikacja motocyklowych olejów silnikowych. Standard JASO ustala w oparciu o wymagania standardu API dodatkowe właściwości, które m.in. dają gwarancję doskonałego działania oleju w sprzęgłach i przekładniach smarowanych w mokrej misce olejowej. W zależności od charakterystyki tarcia w sprzęgle oleje są klasyfikowane wg standardów JASO MA lub JASO MB. Wyższy współczynnik tarcia jest wyznaczany przez JASO MA, a aktualnie JASO MA-2. Oleje, które spełniają wymagania tej klasyfikacji, są szczególnie kompatybilne ze sprzęgłami.
  • ACEA Europejska klasyfikacja olejów silnikowych producentów motoryzacyjnych (Association des Constructeurs Europèens d’Automobiles)
    Obowiązuje od 1996 roku. Klasy A1–A3 opisują oleje do silników z zapłonem iskrowym, natomiast B1–B4 do samochodowych silników wysokoprężnych.
  • Lepkość (SAE – Society of Automotive Engineers)
    Opisuje lepkość oleju i zakres temperatury, w którym olej może być stosowany. W przypadku nowoczesnych olejów wielosezonowych obowiązuje zasada: im niższa liczba z literą W („zima”), tym większa jest płynność oleju w niskich temperaturach, natomiast im wyższa jest kolejna liczba bez litery W, tym wyższa jest wytrzymałość warstwy smaru na obciążenie w wysokich temperaturach roboczych.    

Informacja dotycząca niemieckiego rozporządzenia w sprawie olejów odpadowych (AltölIV)

Zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie olejów odpadowych zabronione jest przechowywanie, usuwanie na łonie natury, wyrzucanie do śmieci domowych, spalanie oraz wlewanie zużytego oleju do ścieków.  

Z reguły zużyty olej możesz oddać bezpłatnie wszędzie tam, gdzie został zakupiony. Nie należy mieszać zużytego oleju z innymi cieczami. Punktami zbiórki są na przykład: sprzedawcy, warsztaty, stacje benzynowe, stacje zbioru odpadów lub specjalne punkty zbiórki w Twojej gminie. Swój zużyty olej możesz również oddać w każdym sklepie stacjonarnym Louis.


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar