Co warto wiedzie膰 o oponach motocyklowych

Poniewa偶 opony to najwa偶niejszy 艂膮cznikiem pomi臋dzy motocyklem a drog膮, zale偶y od nich i dobra zabawa, i bezpiecze艅stwo.

Wissenswertes 眉ber Reifen

To g艂贸wnie opony odpowiadaj膮 za 鈥瀋zucie鈥 motocykla. Ale nie zawsze seryjne ogumienie motocykla jest najlepsze. Informacji o mo偶liwych do zastosowania alternatywach najlepiej zasi臋gn膮膰 na stronach internetowych wiod膮cych producent贸w, kieruj膮c si臋 has艂em 鈥瀐omologacje opon鈥 lub na wyspecjalizowanych portalach oponiarskich, takich jak reifen.com. Cennych wskaz贸wek dostarcz膮 tak偶e publikowane w fachowej prasie raporty z test贸w.

Poza tym nie b贸j si臋 wypr贸bowa膰 innej pary opon. Ka偶dy kierowca ma bowiem indywidualne upodobania, a jako艣膰 wyrob贸w wszystkich du偶ych producent贸w jest na zbli偶onym wysokim poziomie. Tylko tanie oferty egzotycznych marek nale偶y traktowa膰 ze skrajn膮 ostro偶no艣ci膮. Opony to ostatnia rzecz, na kt贸rej posiadacz motocykla powinien oszcz臋dza膰.



Najwa偶niejsze typy opon

Dzisiejsza oferta opon motocyklowych jest r贸wnie zr贸偶nicowana jak same motocykle i wymagania ich w艂a艣cicieli. Magiczne s艂owo to 鈥瀞pecjalizacja鈥. Poni偶sza, niezbyt obszerna typologia daje zatem og贸lny przegl膮d. Granice pomi臋dzy poszczeg贸lnymi kategoriami s膮 p艂ynne.

Reifen - Allrounder
Na wskro艣 uniwersalne: opony turystyczno-sportowe

Ta kategoria opon jest dla dzia艂贸w projektowych najwi臋kszym wyzwaniem, poniewa偶 wymagania klient贸w s膮 bardzo wysokie i bardzo sprzeczne. A producenci rzeczywi艣cie spe艂niaj膮 wszystkie wymagania coraz lepiej: Przyczepno艣膰 obecnych opon turystyczno-sportowych jest taka, jak przyczepno艣膰 opon czysto sportowych sprzed 10-15 lat. Przebieg i przyczepno艣膰 na mokrej nawierzchni umo偶liwiaj膮 bezproblemowe, d艂ugie wyprawy wakacyjne przy ka偶dej pogodzie. 

Reifen - Touring
Doskona艂e do 鈥瀔r膮偶ownik贸w鈥: opony turystyczne i przeznaczone do motocykli typu 鈥瀋ruiser鈥

W przypadku opon do ci臋偶kich cruiser贸w i turystyk贸w, takich jak Honda Gold Wing, maksymalna przyczepno艣膰 podczas nachylenia nie jest a偶 tak istotna. Najwa偶niejsze s膮 w艂a艣ciwo艣ci takie jak stabilno艣膰, no艣no艣膰 i du偶e przebiegi. W tej kategorii mie艣ci si臋 r贸wnie偶 bardzo szerokie ogumienie tylnych k贸艂 motocykli typu custom.

Reifen - Sport
呕ycie na kraw臋dzi: opony sportowe i wy艣cigowe

Tu liczy si臋 maksymalna przyczepno艣膰 i optymalne czasy okr膮偶e艅. Stosunkowo ostre kontury opon sportowych zapewniaj膮 du偶膮 powierzchni臋 styku z pod艂o偶em przy du偶ym nachyleniu 鈥 a to wa偶ne, gdy motocykl przyspiesza, wychodz膮c z zakr臋tu. Zastosowanie znajduj膮 tu mi臋ksze mieszanki gumy, kt贸re z jednej strony maj膮 zapewnia膰 maksymaln膮 przyczepno艣膰, ale z drugiej stosunkowo szybko si臋 zu偶ywaj膮. Wiele opon sportowych wykazuje rzeczywi艣cie dobr膮 przyczepno艣膰 dopiero po rozgrzaniu podczas jazdy.

Sport- und Rennreifen

Jeszcze bardziej ekstremalne s膮 rasowe opony wy艣cigowe: brak bie偶nika, niska 偶ywotno艣膰 i s艂aba przyczepno艣膰 przy niskiej temperaturze ograniczaj膮 ich u偶ycie do toru wy艣cigowego. Pomi臋dzy nimi znajdziemy ich odmiany, np. treningowe 鈥 dopuszczone do ruchu drogowego, ale kt贸rych profil wydajno艣ci mocno skupia si臋 na zastosowaniach wy艣cigowych.

Reifen - Reisen
SUVy w艣r贸d opon: opony turystyczne enduro

Ten typ opon opracowano specjalnie dla du偶ych motocykli enduro takich jak R 1200 GS. W zasadzie s膮 to opony turystyczno-sportowe z mniej lub bardziej wyra藕nym bie偶nikiem. Takie opony enduro s膮 odpowiednio wszechstronne i wydajne, zar贸wno na asfalcie, jak i na utwardzonych drogach gruntowych. Ci, kt贸rzy oczekuj膮 wi臋cej, si臋gaj膮 po kilka offroadowych wyj膮tk贸w, z kt贸rymi nawet podmok艂e 艂膮ki i piaszczyste 艣cie偶ki nie s膮 wyzwaniem 鈥 oczywi艣cie znowu kosztem wydajno艣ci na drodze.

  1. Opony drogowe przystosowane do jazdy po drogach gruntowych
  2. Forma hybrydowa do trudniejszych nawierzchni
  3. Opony offroadowe przystosowane do jazdy po asfalcie

1

Offroad
鈻 鈻 
Szosa
鈻 鈻 鈻 鈻 


2

Offroad
鈻 鈻 鈻
Szosa
鈻 鈻 


3

Offroad
鈻 鈻 鈻 鈻 
Szosa
鈻 鈻

Reifen - Gel盲nde
A gdy zrobi si臋 b艂otni艣cie: opony terenowe

Piasek, b艂oto i 偶wir te opony lubi膮 najbardziej. To w艂a艣nie tutaj gumowe wypustki sprawdzaj膮 si臋 najlepiej, zapewniaj膮c najlepsz膮 przyczepno艣膰 i nap臋d w nier贸wnym terenie. Fani trialu, motocrossu i enduro znajd膮 w tej kategorii opony o wysokospecjalistycznym bie偶niku, przeznaczone do najr贸偶niejszych warunk贸w jazdy. Asfalt jest jedynym rodzajem terenu, w kt贸rym te opony radz膮 sobie z trudem 鈥 kierowca odnosi wra偶enie szarpania i mi臋kko艣ci.

Reifen - Roller
Ma艂e, ale 艣mia艂e: opony do skuter贸w

Najwa偶niejsza r贸偶nica pomi臋dzy oponami do skuter贸w i motocykli jest r贸wnie偶 najbardziej oczywista: to rozmiar. Ale malutkie 10-calowe k贸艂ka starych skuter贸w Vespa nale偶膮 do przesz艂o艣ci. Obecnie najcz臋艣ciej spotykany rozmiar to 12-14 cali 鈥 zapewniaj膮cy wi臋ksz膮 stabilno艣膰 przy wy偶szych pr臋dko艣ciach. Budowa, mieszanki gum i wzory bie偶nik贸w nowoczesnych opon do skuter贸w s膮 podobne do tych stosowanych w ich starszym rodze艅stwie. R贸wnie偶 tutaj do dyspozycji s膮 wersje sportowe, turystyczne, a nawet offroadowe. Istnieje nawet typ praktycznie niedost臋pny dla wi臋kszych k贸艂: opony zimowe z bie偶nikiem lamelowym i mieszank膮 gumy zapewniaj膮ce przyczepno艣膰 nawet na mrozie.

呕eby wszystko gra艂o: homologacje opon

W niemieckim dowodzie rejestracyjnym (cz. 1) wprowadzana jest informacja o rozmiarze opon dopuszczonych do u偶ytkowania w motocyklu (patrz ni偶ej). W rubryce tej cz臋sto umieszczana jest informacja o producencie i modelu ogumienia fabrycznego. Je艣li zajdzie potrzeba jazdy na oponach innej marki albo nawet w innym rozmiarze, nale偶y wcze艣niej sprawdzi膰, czy dost臋pne jest za艣wiadczenie producenta o braku zastrze偶e艅 lub homologacja. Mo偶na si臋 tego dowiedzie膰 od uczynnego sprzedawcy opon lub pobra膰 odpowiedni膮 informacj臋 ze strony internetowej producenta opon. Takie za艣wiadczenie uspokaja nie tylko policj臋 i inspektor贸w T脺V. Chroni ono r贸wnie偶 przed nieprzyjemnymi niespodziankami podczas jazdy, poniewa偶 homologacja zazwyczaj jest wydawana przez producenta motocykla i opon dopiero po wyczerpuj膮cych testach.


Opisy i oznakowania na oponach motocyklowych

Od艣wie偶my wiadomo艣ci z kursu prawa jazdy: na ka偶dej oponie naniesionych jest wiele cyfr, znak贸w i liter. Kto zna ich znaczenie, znajdzie wszystkie istotne informacje o oponach.

Oznaczenia na oponach:

  1. 150 - szeroko艣膰 opony
  2. 70 - profil
  3. R - konstrukcja
  4. 18 - 艣rednica
  5. M/C - opony motocyklowe
  6. 70H  - indeks pr臋dko艣ci i no艣no艣ci
  7. TL - tubeless (tzn. bezd臋tkowe)

Konserwacja, kontrola i naprawa opon motocyklowych

Opony motocyklowe zas艂uguj膮 na trosk臋. W ko艅cu to od tych k贸艂ek zale偶y dobra zabawa na motocyklu, nie wspominaj膮c ju偶 o bezpiecze艅stwie.

Alter des Reifens erkennen

Ustalanie wieku opony

Moment produkcji opony jest bardzo wa偶ny: opona im starsza, tym sztywniejsza, a tym samym s艂abiej wczepiaj膮ca si臋 w asfalt. Dlatego na ka偶dej 艣ciance bocznej opony mo偶na znale藕膰 owalne oznakowanie z czterocyfrow膮 liczb膮 informuj膮c膮 o dacie produkcji. Przyk艂ad: liczba 1915 nie oznacza, 偶e opony pochodz膮 z czas贸w pierwszej wojny 艣wiatowej. Liczba ta oznacza 19 tydzie艅 roku 2015.

Regularnie sprawdzaj ci艣nienie w oponach

Ci艣nienie ni偶sze o zaledwie 0,2 bara od prawid艂owego powoduje wyra藕ne pogorszenie w艂a艣ciwo艣ci jezdnych. Z kolei ci艣nienie zbyt wysokie (= mniejsza powierzchnia styku) powoduje szybsze zu偶ycie i zbyt ma艂膮 przyczepno艣膰. Dlatego producenci opon zalecaj膮 cotygodniow膮 kontrol臋 ci艣nienia, najlepiej z u偶yciem precyzyjnego miernika ci艣nienia w oponach. Opony nale偶y pompowa膰 do w艂a艣ciwej warto艣ci ci艣nienia wtedy, gdy s膮 zimne.

Ogrzanie spowodowane jazd膮 podnosi ci艣nienie o 0,1-0,2 bara. Fakt ten nale偶y uwzgl臋dni膰 podczas postoj贸w w d艂u偶szych trasach!

Alter des Reifens erkennen

Pomiar g艂臋boko艣ci bie偶nika

Ustawodawca okre艣li艂 minimaln膮 g艂臋boko艣膰 bie偶nika na 1,6 mm. Jednak lepiej wymienia膰 opony ju偶 przy 2-3 mm, poniewa偶 r贸wnie偶 鈥瀏raniaste鈥 zu偶ycie ma negatywny wp艂yw na w艂a艣ciwo艣ci jezdne maszyny. Najp贸藕niej po pierwszej wymianie opon zrozumiesz, o co chodzi. W sklepie Louis znajdziesz r贸偶nego rodzaju przyrz膮dy do pomiaru g艂臋boko艣ci bie偶nika, kt贸re u艂atwi膮 Ci to zadanie.

Wska藕niki kierunku toczenia oraz stopnia zu偶ycia

Poniewa偶 nowoczesne opony s膮 optymalizowane pod k膮tem kierunku toczenia, strza艂ki na ich 艣ciankach bocznych wskazuj膮, czy opona zosta艂a prawid艂owo zamontowana. W rowkach bie偶nika wszystkich opon motocyklowych znajduj膮 si臋 ma艂e poprzeczki wskazuj膮ce graniczne powierzchni tocznej.

Wysoko艣膰 tych tzw. TWI (tread wear indicator 鈥 wska藕nik zu偶ycia bie偶nika) NIE odpowiada jednak zalecanej minimalnej g艂臋boko艣ci bie偶nika wynosz膮cej 1,6 mm.

Jazda na nowych oponach

Nowe opony to 艣liska sprawa. Dzieje si臋 tak ze wzgl臋du na woskow膮 warstw臋 na powierzchni tocznej. Jej starcie i optymalne dotarcie opony mo偶e zaj膮膰 przejechanie do 200 kilometr贸w.

A zatem: na pocz膮tku nale偶y unika膰 gwa艂townego hamowania i przyspieszania, a w pochylenia wchodzi膰 stopniowo.

Notreparatur am Motorradreifen

Awaryjne naprawy opon motocyklowych

Zasadniczo opony nale偶y sprawdza膰 pod k膮tem p臋kni臋膰, cia艂 obcych czy innych uszkodze艅 tak cz臋sto, jak jest to mo偶liwe (np. podczas tankowania czy sprawdzania ci艣nienia). Je偶eli kape膰 przydarzy si臋 w drodze, wiele uszkodze艅 mo偶na naprawi膰 tymczasowo za pomoc膮 zestaw贸w naprawczych. Ale tylko prowizorycznie! Przebita opona powinna dojecha膰 wy艂膮cznie do najbli偶szego warsztatu.

Akcesoria do opon na drog臋 i do warsztatu

Monta偶, kontrola, naprawa: W sklepie Louis znajdziesz akcesoria do wszelkich prac zwi膮zanych z oponami.


Diagonalne czy radialne: wewn臋trzne 偶ycie opon

W tych czarnych okr臋gach tkwi ogrom my艣li in偶ynierskiej. Opr贸cz u偶ytej mieszanki gumy i formy bie偶nika o charakterze i w艂a艣ciwo艣ciach jezdnych opony decyduj膮 cechy ukryte.

Diagonalreifen

Opony diagonalne

Nazwa pochodzi o typu budowy karkasu, czyli szkieletu opony: aby nada膰 gumie stabilny kszta艂t, opona jest wzmocniona wieloma warstwami osnowy, kt贸re biegn膮 uko艣nie w stosunku do kierunku toczenia. Konstrukcja ta jest stosowana prawie wy艂膮cznie w oponach terenowych, w przypadku kt贸rych elastyczno艣膰 osnowy pozwala im dopasowa膰 do pod艂o偶a oraz w oponach do oldtimer贸w. Wady w ruchu drogowym: du偶a rozszerzalno艣膰 i rozgrzewanie si臋 opony przy wy偶szych pr臋dko艣ciach.

  1. Warstwy osnowy w u艂o偶eniu sko艣nym
  2. Powierzchnia toczna z bie偶nikiem
  3. Felga
  4. Pas ochronny
  5. Drut贸wka
  6. Wzmocnienie osnowy
  7. Hermetyczna warstwa wewn臋trzna
Radialreifen

Opona radialna

Karkas opony radialnej sk艂ada si臋 z tylko jednej lub dw贸ch warstw, kt贸rych osnowy u艂o偶one s膮 poprzecznie w stosunku do kierunku toczenia (czyli radialnie do osi ko艂a). Ponadto osnowy pasa (zazwyczaj) u艂o偶one s膮 r贸wnolegle do kierunku toczenia. Pas zapobiega rozszerzaniu si臋 opony na skutek dzia艂ania si艂 od艣rodkowych. Pojedyncza warstwa osnowy generuje mniejsze tarcie, a tym ni偶sz膮 temperatur臋 opony, a to z kolei konieczne jest przy osi膮gach nowoczesnych motocykli.

  1. Warstwa osnowy w u艂o偶eniu radialnym
  2. Pasek o k膮cie zero stopni
  3. Powierzchnia toczna z bie偶nikiem
  4. Felga
  5. Pas ochronny
  6. Drut贸wka
  7. Wzmocnienie osnowy
  8. Hermetyczna warstwa wewn臋trzna
Reifenmischung

Nowoczesne konstrukcje powierzchni tocznych opon sportowych i turystycznych dzi臋ki zaawansowanej technologii 艂膮cz膮 pozornie sprzeczne w艂a艣ciwo艣ci.

Niekt贸rzy producenci stosuj膮 pas r贸wnie偶 w celu osi膮gania wy偶szych przebieg贸w po艣rodku powierzchni tocznej i wi臋kszej przyczepno艣ci na bokach opony w pochyleniu. Inni osi膮gaj膮 identyczny efekt, stosuj膮c twardsze lub mi臋ksze mieszanki gumy.

  1. Twardsza mieszanka gumy lub wi臋ksze napr臋偶enie pasa dla uzyskania wysokich przebieg贸w.
  2. Mi臋ksza mieszanka gumy lub mniejsze napr臋偶enie pasa dla wi臋kszej przyczepno艣ci w pochyleniu
SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar