Samodzielne wycinanie uszczelek papierowych

Autoryzowany dystrybutor może czasami nie mieć w magazynie wszystkich uszczelek do każdego motocykla. Na szczęście wiele uszczelek można łatwo wyciąć samodzielnie (z wyjątkiem na przykład uszczelki głowicy cylindrów).

Papierdichtungen selber anfertigen

Uszczelki do motocykli

Nie daj sobie zepsuć wyprawy, jeżeli problemem jest tylko jedna uszczelka. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca autoryzowany dystrybutor nie zawsze ma wszystkie uszczelki w magazynie. Na szczęście wiele uszczelek można łatwo wyciąć samodzielnie (z wyjątkiem na przykład uszczelki głowicy cylindrów) – i to nie tylko w sytuacji awaryjnej.

W ciągu niespełna pół godziny można przygotować potrzebną uszczelkę i zawsze coś przy tym zaoszczędzić. Kto np. ma zestaw naprawczy do uszczelek firmy Elring albo arkusz tektury uszczelkowej, dla tego nawet niedziela nie będzie problemem. Zastaw naprawczy jest bardzo praktyczny, ponieważ zawiera cztery różne materiały uszczelniające do różnych temperatur.

Kilka skrobaków do uszczelek, poduszka z tuszem do pieczątek lub farba w sprayu i kilka przebijaków składają to wszystkie potrzebne narzędzia. Należy pamiętać nie tylko, aby użyć takiego samego typu papieru uszczelkowego, ale musi się również zgadzać grubość uszczelki. A zatem: gdzie była uszczelka papierowa, tam ponownie musi znaleźć się uszczelka papierowa o takiej samej grubości. Na przykład w razie użycia zbyt grubej uszczelki do uszczelnienia miski olejowej – mówiąc nieco przesadnie – nie będzie zgadzać się pokazywany poziom oleju i można wlać zbyt dużo oleju.

W nowej uszczelce należy także wykonać wszystkie otwory, nawet jeżeli nie zawsze jest zrozumiały powód ich istnienia. Otwór w uszczelce nie zawsze jest przeznaczony pod śrubę, może być również kanałem olejowym.


Wykonywanie uszczelek - tak to się robi

Step 1: Dichtungsreste rückstandslos entfernen

Krok 1: Dokładnie usunąć pozostałości uszczelki

01 – Staranne przygotowanie

Pokrywa musi być absolutnie czysta i odtłuszczona. Dokładnie usunąć skrobakiem pozostałości uszczelki (do usunięcia uporczywych resztek można użyć środka do usuwania uszczelek). Preparat Procycle do czyszczenia hamulców zapewnia skuteczne odtłuszczenie powierzchni uszczelniającej.


Step 2: Mit Stempelkissen oder Farbspray einen Abdruck erzeugen

Krok 2: Wykonać odcisk, używając poduszki z tuszem do pieczątek lub farby w sprayu

02 – Wykonanie odcisku

Teraz należy wykonać rzut powierzchni uszczelniającej pokrywy na papier uszczelkowy. Tutaj są możliwe dwie metody: pierwszej z nich używa się, gdy stara uszczelka jest zniszczona lub zachowały się jedynie jej fragmenty. Używając poduszki z tuszem do pieczątek, barwi się powierzchnię uszczelniającą pokrywy. Następnie odciska się mocno pokrywę na papierze uszczelkowym, uważając przy tym, aby nie poruszyć pokrywy. Następnie wycina się z arkusza zabarwioną powierzchnię nowej uszczelki.

Drugiej metody używa się, gdy uszczelka jest jeszcze w miarę dobrym stanie. Jeżeli uszczelka jest rozerwana np. na trzy części, należy ją po prostu skleić taśmą klejącą. Następnie umieścić zrekonstruowaną uszczelkę na papierze uszczelkowym i spryskać cienką warstwą farby w sprayu. Po kilku minutach można podnieść starą uszczelkę, na papierze będą widoczne kontury nowej uszczelki.


Step 3: Löcher ein wenig größer als Schrauben-Ø ausstanzen

Krok 3: Wykonać otwory nieco większe od średnicy śruby

03 – Wykonanie otworów

Zanim wytniesz nożyczkami nową uszczelkę, należy najpierw wykonać otwory w uszczelce. Do wykonania otworów pod śruby najlepiej nada się odpowiedni przebijak (np. zestaw przebijaków). Należy przy tym pamiętać, że otwory pod śruby muszą być nieco większe od średnicy śruby, ponieważ w przeciwnym razie podczas wkręcania śrub w pokrywę uszczelka ulegnie uszkodzeniu. Jako podkładka najlepiej sprawdzi się kawałek miękkiego drewna. Uderzenie młotkiem w przebijak zapewnia wykonanie dokładnie okrągłego otworu i zapobiega nieregularnemu rozerwaniu uszczelki.


Step 4: Dichtung sauber mit einer Schere ausschneiden

Krok 4: Precyzyjnie wyciąć nożyczkami uszczelkę

04 – Wycięcie uszczelki

Precyzyjnie wyciąć nożyczkami uszczelkę. Jeżeli przez nieuwagę natniesz uszczelkę w niewłaściwym miejscu, musisz powtórzyć całą operację i przygotować nową uszczelkę – pozwoli to uniknąć przykrej niespodzianki.


Step 5: Passgenauigkeit und Anzahl der Löcher prüfen

Krok 5: Sprawdzić dokładne dopasowanie i liczbę otworów

05 – Kontrola dokładności

Na zakończenie należy sprawdzić dokładne dopasowanie i liczbę otworów.


Wskazówka: zachować ostrożność podczas używania masy uszczelniającej, nanosić tylko cienką warstwę. Zbyt duża ilość masy uszczelniającej może spowodować poważne szkody: podczas dokręcania pokrywy nadmiar masy uszczelniającej będzie wyciskany nie tylko na zewnątrz, ale również do wnętrza silnika i dostanie się do obiegu oleju. W niektórych wypadkach może dojść do zatkania małych otworów przepływu oleju, a w konsekwencji do uszkodzenia silnika. Dostępne są różne masy uszczelniające do różnych zastosowań i do różnych temperatur.


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar