Transport motocykla: samodzielna jazda czy przewóz?
Jazda na motocyklu sprawia frajdę – zazwyczaj. Ale co wtedy, gdy ktoś nie chce marnować pierwszych 800 kilometrów w drodze na urlop między Hamburgiem a Monachium na nudne pędzenie autostradą, aż w końcu na horyzoncie pojawią się utęsknione alpejskie szczyty? W tym miejscu pokazujemy, jakie alternatywy transportowe są dostępne dla Twojego motocykla i o czym musisz przy tym pamiętać.
Transport na własnym pojeździe
Dla przeciętnego kierowcy wchodzą w rachubę właściwie tylko dwie możliwości, jeśli zamierza samodzielnie transportować swój motocykl „na barana”: w transporterze lub na przyczepie. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Które z nich jest korzystniejsze dla Ciebie, jest uzależnione od Twoich indywidualnych wymagań.
W transporterze
Z pewnością zakup transportera jedynie po to, aby raz w roku wykorzystać go na urlopową wyprawę, nie jest opłacalnym rozwiązaniem. Ale jeśli musisz koniecznie mieć samochód dostawczy lub transporter, zwróć uwagę na długość powierzchni ładunkowej i wysokość otworu drzwiowego – w końcu Twoja maszyna musi się w nim zmieścić.
Jeśli wymiary okażą się niewystarczające, trzeba będzie w ostateczności zdemontować na przykład owiewkę lub lusterka wsteczne. Pamiętaj o skontrolowaniu odpowiedniego podróżnego zestawu narzędzi lub zaopatrzeniu się w nowy zestaw. Stosunkowo wysoka powierzchnia ładunkowa może wymagać łukowej rampy najazdowej, aby motocykl nie mógł osiąść na swoim „brzuchu”.
Porada: niektóre wypożyczalnie samochodów oferują transportery ze specjalnym wyposażeniem.
• Brak ograniczenia prędkości dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t
• Łatwiejsze użycie od przyczepy
• Optymalna ochrona przed warunkami pogodowymi i kradzieżą
• Wysoka powierzchnia ładunkowa
• Zapach benzyny w pojeździe (jeśli brak jest ścianki działowej)
• Zwykle ledwie wystarczająca szerokość (na dwie maszyny)
• Kosztowne rozwiązanie jako drugi pojazd
Mocowanie w transporterze
Przestrzeń ładunkowa musi być zawsze wyposażona w stabilne zaczepy do mocowania pasów (co najmniej 4 na motocykl) i zamocowane na stałe wsporniki przedniego koła. Najlepiej sprawdzają się zaczepy do mocowania w podłodze pojazdu, dzięki którym możesz prawidłowo ugiąć zawieszenie maszyny. Boczne szyny mocujące są używane do pochłaniania dodatkowych sił bocznych.
Na przyczepie
Posiadasz samochód osobowy z hakiem holowniczym? W takim razie masz naprawdę spory wybór. Albowiem przyczepy są dostępne w najróżniejszych klasach wagowych, rozmiarach i konfiguracjach. Również w tym przypadku obowiązuje zasada: wszystko zależy od Twoich potrzeb. Jeśli nie masz w garażu za dużo miejsca, rozsądnym rozwiązaniem będzie przyczepa składana. Łatwy załadunek to specjalność przyczep przechylanych lub opuszczanych. A na długich trasach przyczepa z homologacją do 100 km/h pozwala zaoszczędzić czas i nerwy. Na przyczepie również zawsze muszą znajdować się stabilne zaczepy do mocowania pasów (min. 4 na motocykl) oraz zamocowane na stałe wsporniki przedniego koła.
Mocowanie na przyczepie
Motocykl powinien stać na przyczepie w taki sposób, aby dopuszczalny nacisk na hak holowniczy został spożytkowany, ale nie został przekroczony.
W celu stabilizacji w kierunku wzdłużnym przednie pasy muszą ciągnąć pojazd do przodu, a tylne do tyłu.
Jeśli nie ma innej możliwości, można również ten schemat odwrócić. Ale wtedy mocowanie będzie trudniejsze, gdyż ciągniesz nierównolegle do ugięcia zawieszenia.
Porada 1:
pamiętaj o tym, że z prawem jazdy kategorii B można jeździć wyłącznie z przyczepami o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg.
Porada 2:
manewrowanie z przyczepą wymaga odrobiny przyzwyczajenia. Dla nowicjuszów wskazany jest zatem trening z przyczepą (np. w ADAC).
• Bogata oferta
• Niska powierzchnia ładunkowa
• Motocykle są łatwo dostępne z każdej strony
• Maksymalnie 100 km/h na autostradzie, 80 km/h na szosie
• Brak ochrony przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych w przypadku otwartej konstrukcji
• Maszyny trzeba dodatkowo zabezpieczać przed kradzieżą
• Potrzebuje miejsca, jeśli nie jest używana
Inne kraje, inne ograniczenia prędkości:
informacje o tym, jak szybko możesz ciągnąć przyczepę w danym kraju, znajdują się tutaj:
Twoja nowa przyczepa motocyklowa
Przyczepa motocyklowa FOR-ONE to prawdziwa rewolucja w zakresie załadunku i przechowywania. Doskonale przystosowana do transportu Twojego motocykla. Jest skonstruowana w taki sposób, aby załadunek i rozładunek motocykla mógł być wykonywany przez jedną osobę. Bez użycia rampy najazdowej.