Porady dotyczące kupna używanego motocykla

Mały budżet, wielkie marzenia? Co powiesz na motocykl używany? Tutaj znajdziesz cenne wskazówki na temat zakupu używanego pojazdu.

Kaufberatung für gebrauchte Motorräder

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanej maszyny

Rynek używanych motocykli jest duży i czasami trudno przejrzysty. Nie każda oferta jest przy tym zgodna z tym, co deklaruje sprzedający. Tutaj dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas zakupu używanego pojazdu.

Nie zawsze musi to być motocykl nowy – kto chce zaoszczędzić, szuka określonego modelu, klasyka albo motocykla customowego, ten nie może pominąć ofert z rynku prywatnych motocykli używanych. Nawet jeszcze aktualne, roczne modele można nabyć w cenie znacznie niższej od ceny nowej maszyny w salonie, przy czym często są one w nienagannym stanie.


Abb. 1: Gebrauchtfahrzeugsuche

Ilustr. 1: Poszukiwania motocyklu używanego

Poszukiwania motocyklu używanego

W dzisiejszych czasach oferta jest niezwykle szeroka – zachowując nieco cierpliwości, każdy znajdzie wymarzony pojazd dla siebie. Dlatego nie podejmuj pochopnych decyzji, nawet jeżeli „zafiksujesz się” na jakieś ofercie. Zawsze sprawdzaj starannie i w spokoju. Zdecyduj się na zakup dopiero mając pewność. Na pewno będzie jeszcze wiele innych okazji, jeżeli w międzyczasie motocykl kupi inny amator!

Szczególnie dokładnie należy sprawdzić starsze maszyny, co sprzedający oferuje za oczekiwaną cenę i czy własne umiejętności techniczne wystarczą nam ewentualnie, aby przeprowadzić niezbędny remont – w przeciwnym razie koszty mogą okazać się dużo wyższe. W miarę możliwości zdefiniuj z góry, czego szukasz: „tylko czegoś do jeżdżenia”, „dobrego stanu używanego”, „specjalnego wyposażenia”, „doskonałego stanu oryginalnego”, swojej „wymarzonej przeróbki” czy „bazy” do projektu samodzielnej modyfikacji lub renowacji.

Zastanów się w każdym razie dokładnie, jakich napraw będzie wymagać potencjalny nabytek i jak wysokie będą koszty planowanych przeróbek.

Motocykl, który wizualnie i technicznie jest tylko „taki sobie”, z pewnością nie będzie dobrą podstawą „wymarzonego motocykla”. W takim przypadku powinien kusić albo naprawdę przekonujący stan techniczny, albo wygląd rzeczywiście odpowiadający oczekiwaniom, albo od początku musi być jasne, że cena jest niska i dlatego kapitalny remont może „opłacić się”. Należy jednak zachować ostrożność: niemal każdy remont wychodzi w efekcie drożej niż się na początku zakłada.

Oględziny i jazda próbna

Jeszcze przed oględzinami sprecyzuj podstawowe oczekiwania i najlepiej weź ze sobą biegłego towarzysza – dwie pary oczu zawsze widzą więcej! Nawet jeżeli szukasz tylko ramy do samodzielnego montażu poszczególnych elementów, zawsze należy odbyć przed zakupem jazdę próbną.

Nie wszystkie usterki można odkryć, gdy pojazd stoi unieruchomiony (np. zacinająca się skrzynia biegów, wygięte tarcze hamulcowe, rama z tendencją do wahań przy dużej prędkości itp.). Zawsze należy też sprawdzić prawo własności, czy numery na ramie lub silniku są oryginalne, czy przy podwoziu wykonywano jakieś prace spawalnicze, które nie zostały zatwierdzone przez rzeczoznawcę, czy elementy modyfikacji posiadają certyfikat albo umożliwiają przynajmniej uzyskanie homologacji indywidualnej TÜV. Czy pojazd jest bezwypadkowy? Czy cokolwiek wskazuje, że ma za sobą wypadek? Czy np. elementy podwozia i owiewki nie są zarysowane? Czy sprzedający potwierdza na piśmie bezwypadkowość?

Ceny rynkowe modeli mających nie więcej niż 10 lat znajdziesz w aktualnym wydaniu katalogu wyceny motocykli „Schwacke-Liste Zweirad”. Starsze maszyny traktuje się jak okazy kolekcjonerskie – w ich przypadku poziom cenowy można określić na podstawie informacji zawartych w specjalistycznych czasopismach lub internetowych giełdach pojazdów używanych. Choć oferowane prywatnie motocykle są z reguły najtańsze, szczególnie ci zainteresowani, którzy posiadają mniejszą wiedzę techniczną powinni ewentualnie zainteresować się też ofertami handlarzy. 

Abb. 2: Motor, Fahrwerk und Bremsen lassen sich am besten bei einer Probefahrt beurteilen

Ilustr. 2: Silnik, podwozie i hamulce najlepiej można ocenić podczas jazdy próbnej


Warto wiedzieć: jeżeli w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od zakupu ujawni się większy problem techniczny, może on zostać zakwalifikowany jako wada istniejąca już w chwili sprzedaży pojazdu. W takim przypadku kupujący musi dowieść, że wada istniała już w chwili odbioru pojazdu. Dlatego komisy zazwyczaj sprawdzają przed sprzedażą oferowane motocykle używane, co w porównaniu z zakupem od osoby prywatnej daje nabywcy większe bezpieczeństwo.


Z komisu czy bezpośrednio?

Choć oferowane prywatnie motocykle są z reguły najtańsze, szczególnie ci zainteresowani, którzy posiadają mniejszą wiedzę techniczną powinni ewentualnie zainteresować się też ofertami handlarzy. Sprzedawców prowadzących działalność handlową obliguje ustawowa, roczna odpowiedzialność za wady fizyczne rzeczy. Jest ona wiążąca również wówczas, gdy sprzedawca udziela dodatkowej gwarancji na pojazd używany. 

Należy również wyjaśnić, czy handlarz odpowiada za sprzedawany motocykl w ramach prowadzonej działalności, czy też oferuje motocykl jako pośrednik, w imieniu prywatnego właściciela. Nawet jeżeli przepisy obligują do starannego sprawdzenia uprzednio pojazdów, nie zaleca się bezgranicznego zaufania. W każdym przypadku wskazana jest gruntowana jazda próbna.

Ale jest jeszcze druga strona przyjaznego dla konsumentów ustawodawstwa: w komisie trudno znaleźć starsze i tanie maszyny, ponieważ sprzedaż takich motocykli wiąże się dla handlarzy ze zbyt dużym ryzykiem.


Abb. 3: Gewissenhaft ausfüllen! Das spart Ärger nach dem Kauf

Ilustr. 3: Wypełnij starannie! Pozwoli to uniknąć problemów po zakupie

Umowa kupna-sprzedaży

Jeżeli zakup dojdzie do skutku, wskazane jest zawarcie starannej umowy, w szczególności jeżeli pojazd ma zostać odebrany dopiero za jakiś czas. Uzgodnij szczegółowo warunki płatności i zakres przedmiotu sprzedaży (akcesoria, części zamienne itd.). Odnotuj przebiegi, remonty silnika itp., poproś o przekazanie dokumentacji serwisowej lub ewentualnie faktur. W przypadku lakieru specjalnego dowiedz się o jego kod – ułatwi to późniejsze naprawy lakiernicze.

W zakładce „Obsługa klienta” na stronie www.louis.pl znajdziesz wzór umowy kupna-sprzedaży i listę kontrolną, które można wydrukować. Lista kontrolna (podzielona na części: oględziny podczas postoju, jazda próbna i dokumenty) z pewnością pomoże określić i zapamiętać ewentualne usterki w oferowanym motocyklu. Może ona posłużyć za podstawę do późniejszej kalkulacji kosztów.


Porównaj dokładnie numer VIN

I na koniec: porównaj dokładnie numer VIN (ewentualnie również numer silnika) w dowodzie rejestracyjnym, na umowie kupna-sprzedaży i w pojeździe.

Abb. 4: Die Plakette mit der Rahmennummer ist meist im Bereich des Lenkkopfs angebracht

Ilustr. 4: Plakietka z numerem ramy jest zazwyczaj umieszczona w okolicy główki ramy

Abb. 5: Die Fahrgestellnummer muss zur Angabe im Kfz-Brief und Kaufvertrag passen

Ilustr. 5: Numer VIN musi zgadzać się z informacjami w dowodzie rejestracyjnym i na umowie kupna-sprzedaży

Jak rozpoznać pojazd importowany?

Jeżeli wymienione w wykazie części zamienne z takim samym oznaczeniem typu (np. SC 50, Honda Fireblade) nie pasują do posiadanego pojazdu, może to wynikać z faktu, iż motocykl jest pojazdem importowanym (tzw. „szary import”).

Pojazdy importowane mogą mieć inne oświetlenie lub opony, które nie są dostępne na rynku europejskim i w związku z tym muszą zostać wymienione. Wskazówka: również motocykle przeznaczone na rynek europejski mogą nie być dopuszczone do ruchu w Niemczech, ponieważ nie są zgodne z niemieckim prawem o ruchu drogowym, np. reflektor przedni do ruchu lewostronnego. Więcej na ten temat w naszych poradach Kontrola przed przeglądem i prawo UE.

Abb. 6: Nur Nullen = Importfahrzeug

Ilustr. 6: Tylko zera = pojazd importowany

Pojazd importowany

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym przy numerach klucza w pkt. 2.2 (w starym dowodzie rejestracyjnym pkt. 3) znajdują się tylko zera, jest to pojazd z szarego importu.

Abb. 7: Mehrstellige Nummer = Fahrzeug für den europäischen Markt

Ilustr. 7: Numer złożony z różnych znaków = pojazd na rynek europejski

Pojazd na rynek europejski

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym przy numerach klucza w pkt. 2.2 (w starym dowodzie rejestracyjnym pkt. 3) znajduje się numer złożony z różnych cyfr (0 – 9), jest to pojazd przeznaczony na rynek europejski!


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar