Łatwe mocowanie motocykla podczas transportu

Niezależnie od tego, jakiemu środkowi transportu powierzysz swój ukochany motocykl, jedno jest pewne: musi zostać dobrze zabezpieczony – tak jak każdy inny ładunek. Z jednej strony jest bardzo ważne, aby maszyna była naprawdę stabilnie zamocowana. Ale z drugiej trzeba też zwracać uwagę na to, aby na skutek tego nie doszło do zarysowania, wygięcia ani innego rodzaju uszkodzenia żadnej części motocykla. O tym, jak prawidłowo mocować swój motocykl, możesz dowiedzieć się w tym miejscu.

Schritt 1: Auffahrt über die Rampe

1.
Wjazd za pośrednictwem rampy


Po prostu pozwól, aby silnik wykonał pracę za Ciebie, zamiast samodzielnie pchać ciężar do góry:

wjazd powiedzie się prawie bez Twojego udziału, jeśli będziesz z wyczuciem operować sprzęgłem na pierwszym biegu. Odwrócona do góry nogami skrzynka po piwie lub coś podobnego w roli stopnia ułatwi Ci wchodzenie.

Schritt 2: Vorderrad abstützen

2.
Podparcie przedniego koła


Zawsze musisz zapewnić, aby przednie koło zostało stabilnie podparte z przodu. Może to być bok skrzyni ładunkowej transportera lub pałąk o kształcie litery U na przyczepie.

Pewne i praktyczne są stojaki na przednie koło, które przy okazji ustalają pozycję motocykla w pionie. Na koniec załóż przednie pasy transportowe.

Schritt 3: Handbremse fixieren

3.
Mocowanie hamulca


Jeśli maszyna stoi już na swoim miejscu na powierzchni ładunkowej, musisz następnie zamocować hamulec ręczny za pomocą mocnej gumki, opaski zaciskowej lub zacisku do dźwigni hamulca, co jest rozwiązaniem najbardziej eleganckim. Dzięki temu motocykl nie będzie mógł się odtoczyć podczas mocowania.

Schritt 4: Zurrgurte justieren

4.
Regulowanie pasów transportowych


W trakcie dociągania pasów zwracaj uwagę na to, aby motocykl stał jak najbardziej pionowo. Najlepszą metodą jest dociąganie pasów na przemian po lewej i prawej stronie. Tym sposobem dociskasz motocykl w dół mniej więcej do połowy ugięcia zawieszenia. Na koniec przemieszczenie maszyny nie może być już możliwe. Skontroluj to poprzez spokojne, ale mocne szarpnięcie kierownicą.

Schritt 5: Lack und Chrom schützen

5.
Ochrona lakieru i chromu


W niektórych sytuacjach nie można uniknąć kontaktu pasa mocującego np. z owiewką lub wydechem. Aby pas nie mógł zrujnować tych ładnych powierzchni, miejsca tego rodzaju muszą zostać porządnie wyściełane. Dobrą osłonę przed przetarciem stanowi stary ręcznik kuchenny lub kawałek gumy piankowej.

Schritt 6: Zurrgurte fixieren

6.
Mocowanie pasów transportowych


Na koniec nie zapomnij o zamocowaniu luźnych końcówek pasów transportowych. Dotyczy to zwłaszcza transportu na otwartych przyczepach. Pod wpływem pędu powietrza luźne pasy samorzutnie przemieniają się w bicze, które mogą uszkodzić motocykl lub irytować innych uczestników ruchu drogowego.

Punkty mocowania na motocyklu

Aby motocykl stał prosto, musi zostać zamocowany w możliwie symetryczny sposób po lewej i prawej stronie. A to oznacza, że odpowiednio dwa pasy dociągają maszynę do przodu i do tyłu. Rzecz jasna punktami zaczepienia pasów mogą być tylko stabilne części, które wytrzymają siły rozciągające.

Verzurrpunkte für den Motorrad Transport
Bubble Icon Grün

Najlepiej nadają się do tego części ramy lub stabilne elementy montażowe, takie jak wspornik podnóżka pasażera lub dolna półka widelca.

Bubble Icon Gelb

Jeśli owiewka uniemożliwia dostęp do półki widelca, potencjalny punkt zaczepienia może również stanowić kierownica. Ale wtedy pasy należy zakładać możliwie najbliżej widelca, ponieważ im bardziej na zewnątrz znajdzie się pas, tym łatwiej może dojść do skrzywienia kierownicy. Stabilny punkt mocowania stanowią również uchwyty do siedzenia pasażera.

Bubble Icon Rot

Im większa szerokość kierownicy, tym większe ryzyko, że nie podoła ona naprężeniu rozciągającemu pasów. Trzeba pamiętać, że klasyczny format 22 mm jest jeszcze wrażliwszy od kierownic stożkowych o średnicy 28 mm. Absolutnie nie wolno: mocować pasów do kierunkowskazów, kolektorów wydechowych i innych „części miękkich”.

Gurtkontrolle

Porada: Kontrola pasów

Pasy transportowe, podobnie jak lakier i chrom, również muszą być chronione przed częściami motocykla o ostrych krawędziach. Pamiętaj zawsze o tym, że zanim dotrzesz do celu, motocykl wraz z pasami będzie podlegać nieustannym wstrząsom. W trakcie dłuższych transportów korzystaj z przerw na tankowanie lub kawę, aby sprawdzić zamocowanie maszyny, a w razie konieczności dociągnąć pasy.

Porada: Pas

Pasy transportowe muszą naprawdę sporo wytrzymać, aby utrzymywać spory przecież motocykl pod kontrolą w każdych możliwych warunkach. Dobierając pasy, zawsze zwracaj uwagę na znajdującą się na nich niebieską etykietę. Zawiera ona informację dotyczącą maksymalnego dopuszczalnego obciążenia (LC = Lashing Capacity). W przypadku lżejszych maszyn poniżej 200 kg wystarczają pasy z LC = 175 daN przy bezpośrednim naciągu. Pasy z LC = 500 daN pozwalają również na odpowiednie zabezpieczenie „grubasów”, np. modelu Goldwing. W razie wątpliwości zawsze lepiej wybrać pasy o jeden rozmiar większe lub mocniejsze. To dodatkowe bezpieczeństwo powinno być dla Ciebie warte różnicy w cenie.

Porada: dodatkowe pętle pasa ułatwiają zakładanie pasów z hakiem w kształcie litery S.

Transport Zurrgurt
Transport Zurrgurt
Porada: Rampy

Pierwszą przeszkodą podczas transportu jest różnica wysokości względem platformy transportowej. Dlatego potrzebujesz rampy. Rampa powinna być tym dłuższa, im większa jest różnica wysokości. Idealnym rozwiązaniem są rampy łukowe, które zapobiegają osadzeniu motocykla w punkcie przejścia na powierzchnię ładunkową.

Transport Auffahrrampe
Transport Auffahrrampe
Porada: Stojak na przednie koło

Niesamowicie pomocne podczas załadunku i mocowania są stojaki na przednie koło firm Rothewald i Acebikes. Dzięki nim przednie koło stoi pionowo bez żadnej dalszej pomocy.

Transport Vorderradständer
Transport Vorderradständer
System TyreFix: Wygodna alternatywa na krótkie trasy

„TyreFix to nazwa systemu, w przypadku którego zamiast całego motocykla do powierzchni ładunkowej są dociskane jedynie opony. Zasadniczo system TyreFix nadaje się do wszystkich rozmiarów opon z przodu i z tyłu.

Jednakże błotniki mogą sprawiać, że montaż na przednim kole może być trochę skomplikowany. Również i w przypadku tego systemu pasy muszą zostać jak najmocniej dociągnięte”.

Transportsicherung und Verzurrschiene
Transportsicherung und Verzurrschiene

Pasy transportowe, rampy i więcej

Wszystko na temat transportu motocykli