Przydatne informacje na temat wydechu motocykla

Chciałbyś wymienić seryjny wydech swojego motocykla na układ z nową końcówką? Chcesz większej mocy, lepszy dźwięk i/lub nowy wygląd? Oto kilka wskazówek w zakresie dokumentów rejestracyjnych, dopuszczeń typoszeregów i pielęgnacji.

Auspuff-Tipps Header
Dokumenty rejestracyjne

Obowiązek wożenia dokumentów rejestracyjnych:
w Niemczech, Austrii i Szwajcarii wożenie dokumentów rejestracyjnych jest obowiązkowe. W Niderlandach nie ma obowiązku wożenia dokumentów ze sobą.

Istotna informacja dla klientów ze Szwajcarii 

Szwajcarskie przepisy o ruchu drogowym (częściowo) różnią się od przepisów drogowych obowiązujących w Unii Europejskiej. Przed zakupem lub zamówieniem należy sprawdzić, czy część pojazdu lub dodatkowe wyposażenie posiada homologację zgodną z przepisami szwajcarskiego organu kontroli ruchu drogowego (Motorradfahrzeugkontrolle Schweiz).

Wydanie niezbędnych certyfikatów na Szwajcarię może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jest to częsta sytuacja w przypadku towarów, które nie zostały nabyte w Szwajcarii. Zwrot z powodu odmowy rejestracji produktu technicznego nie jest możliwy.


Zestawienie homologacji typoszeregów

ABE
oznacza, że taki produkt spełnia wymagania niemieckiego systemu homologacji typów, § 20 StVZO (przepisy o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych). Nie jest wymagany wpis do dokumentów pojazdu.

 

ECE
oznacza, że dany produkt spełnia wymagania określone w regulacji ecE-R92 Narodów zjednoczonych dotyczącej jednolitych przepisów dla homologacji nieoryginalnych wymienianych układów tłumików akustycznych (RESS) dla motocykli, małych motocykli i pojazdów trzykołowych.

WE
oznacza, że dany produkt spełnia obowiązujące wymagania określone w dyrektywie WE 97/24 Unii Europejskiej lub w delegowanym rozporządzeniu (UE) nr 134/2014 Komisji Europejskiej w uzupełnieniu rozporządzenia nr 168/2013 (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady, dostępnym w załączonym w dokumencie homologacji typu WE w opakowaniu i na stronie internetowej z produktem.

 

Ekspertyzy części
potwierdzają, że zmiany wprowadzone w pojeździe spełniają wymagania określone w rozporządzeniu dotyczącym homologacji pojazdów. Dokument należy przedłożyć w organie dopuszczającym pojazdy mechaniczne do ruchu, tak by przedmiotowe zmiany wprowadzone w pojeździe mogły zostać wprowadzone w dowodzie rejestracyjnym.

 

Brak ekspertyzy
układy bez ekspertyzy znajdują się wyłącznie na układach przeznaczonych do celów wyścigowych i pokazowych - poza zakresem obowiązywania kodeksu drogowego. W przypadku oldtimerów możliwe są ewentualne wpisy do dokumentów pojazdu na podstawie indywidualnego odbioru.


Przydatne informacje

Zabezpieczenie przed hałasem 

Dlaczego zabezpieczenie przed hałasem od jakiegoś czasu cieszy się tak dużym zainteresowaniem? W ostatnich latach liczne badania wykazały, że narażenie na ciągły hałas może być w dłuższej perspektywie przyczyną chorób. Istnieją również kompleksowe badania, które przypisują mniejsze znaczenie oddziaływaniu hałasu na zdrowie. Merytoryczna dyskusja trwa w najlepsze.

Jednakże w szczególności ludzie, którzy mieszkają w pobliżu lotnisk wzgl. tras kolejowych lub głównych dróg, wiedzą co to znaczy odczuwać stres w wyniku hałasu. Zwłaszcza gdy są bombardowani przez całą dobę z wielu źródeł hałasu. A fakt, że stres może być przyczyną uszczerbku na zdrowiu, został udowodniony.

Przykłady niektórych odgłosów i związanych z nimi danych wyrażonych w decybelach:

Odgłos oddychania: 10 dB 

Rozmowy: 55 dB  

Biura wielkopowierzchniowe: 70 dB 

Kosiarka: 70 dB

Normalny hałas uliczny: 75 dB 

Młot pneumatyczny: 90-100 dB 

Piła łańcuchowa: 110 dB
(źródło: www.bussgeldkatalog.org)

Granica bólu z reguły rozpoczyna się na poziomie 130 decybeli. Odczuwanie hałasu jest jednak sprawą bardzo subiektywną.

Diagramm

Jak oceniam parametry akustyczne w dowodzie rejestracyjnym swojego pojazdu?
Fahrzeugschein

Tłumiki nieseryjne
Absorptionsdaempfer

Tłumiki absorpcyjne

Według tej zasady działa mniej więcej 95 procent wszystkich tłumików nieseryjnych. Wewnątrz tłumika znajduje się centralna rura z sitem otoczona materiałem wytłumiającym (najczęściej wełna stalowa lub mineralna). Materiał wytłumiający zamienia energię akustyczną w ciepło. Zalety tłumików absorpcyjnych: niedrogie wykonanie, niewielka masa. Wady: Wełna wytłumiająca starzeje się, w wyniku czego efekt wytłumienia z czasem słabnie.

Reflexionsdaempfer

Tłumiki odbijające

Według tej zasady działa jedynie bardzo niewielka część tłumików nieseryjnych, za to większość seryjnych układów wydechowych. Dźwięk jest wielokrotnie odbijany i przekierowywany przez różne komory połączone ze sobą rurkami. W tak zwanych komorach rezonansowych dźwięk wytłumia się samoczynnie w wyniku zmiany faz. Zalety: Poziom wytłumiania pozostaje niezmienny. Wady: drogo i trudno.


Uwaga, kontrola
Tuning-Auspuff

Pomiar jest przeprowadzany przy połowie nominalnych obrotów – w przypadku motocykla, który jest w stanie uzyskać maksymalną prędkość obrotową silnika na poziomie 10 000/min, będzie to zatem 5000/min. Mikrofon ustawia się na wysokości wylotu wydechu pod kątem 45 stopni względem osi podłużnej pojazdu w odległości 0,5 metra.

Jako wynik liczy się najwyższa ze zmierzonych wartości w zaokrągleniu do pełnych dB (A). Wpisana w dokumentach wartość może zostać przekroczona w ramach tolerancji dla kontroli policyjnych maksymalnie o 5 dB (A). Niemniej jednak nawet w przypadku nieznacznego przekroczenia stróże porządku prawa mają w przypadku uzasadnionych wątpliwości w odniesieniu do legalności zamontowanego układu wydechowego prawo do przekazania motocyklu do ogólnie obowiązującego pomiaru akustycznego podczas jazdy. Standardowy pomiar natężenia dźwięków na poboczu nie jest miarodajny w obliczu przepisów prawa.


Dokumenty: Tak czy nie?

Tak i nie. Potwierdzeniem jest umieszczona na tłumiku w widocznym miejscu plakietka lub tłoczenie. Na jej podstawie policja jest w stanie ustalić w Federalnym Urzędzie ds. Ruchy Drogowego (niem. KBA) prawidłowe przeznaczenie układu. Przynajmniej w teorii. Jeśli zezwolenie zostało wydane za granicą, w praktyce może to być związane z problemami. Podczas kontroli mogą być pomocne karty kontrolne określające zakres zastosowania dostarczane przez niektórych producentów układów wydechowych.


Kary grzywny
WykroczenieKara grzywny
Poruszanie się pojazdem z uszkodzonym układem wydechowym€ 20,-
Pozowanie: niepotrzebny hałas, emisja spalin, której można byłoby uniknąć, bezsensowne jeżdżenie w jedną i w drugą stronę€ 100,-

Autosol Markenshop

Autosol – po prostu błysk: Produkty do pielęgnacji motocykli

Motorrad Pflegemittel & Polituren

Środki pielęgnacyjne i politury do motocykli


SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar