Regulacja układu wtryskowego 

Od czasu do czasu nawet niewymagające częstego serwisowania układy wtryskowe potrzebują odrobiny uwagi i muszą zostać ponownie zsynchronizowane. Aby ponownie umożliwić silnikowi Twojego motocykla równomierną pracę. 

Regulacja układu wtryskowego

Regulacja motocyklowego układu wtryskowego

W przeciwieństwie do gaźnika, który musi być regulowany częściej, działanie układu wtryskowego wymaga konserwacji wyjątkowo rzadko, o ile wszystkie moduły elektroniczne funkcjonują prawidłowo i brak jest zabrudzeń. Aby tego rodzaju problemów uniknąć, na czas przerwy w użytkowaniu trzeba dodawać do paliwa przeciwdziałający zżywiczeniu układu środek do czyszczenia układu paliwowego, należy również zawsze przestrzegać przedziałów czasowych konserwacji filtra powietrza.

Uwaga: w przypadku nowoczesnych, współczesnych silników synchronizowanie nie jest już dozwolone. Realizacją tego zadania zajmuje się jednostka wtryskowa z pomocą jednostki CPU. Dlatego wcześniej należy sprawdzić, czy regulowanie jest możliwe (patrz harmonogram konserwacji).


Regulacja układu wtryskowego – tak wiec idzie

Krok 1: przyłącza podciśnieniowe / zatyczki gumowe

Krok 1: przyłącza podciśnieniowe / zatyczki gumowe

01 – To, co musisz wiedzieć

Podobnie jak ma to miejsce w układzie wielogaźnikowym, układ wtryskowy w silnikach z kilkoma cylindrami jest wyposażony w kilka klap przepustnicy, których synchronizacja ma kluczowe znaczenie dla równomiernej pracy silnika. Poprzez otwieranie i zamykanie klap przepustnicy jest obsługiwany gaz, tzn. jest regulowana ilość powietrza, którą razem z paliwem udostępniamy w danym momencie silnikowi. Z upływem czasu obciążenia mechaniczne powodują nieznaczną zmianę podstawowego ustawienia klap przepustnicy, wskutek czego silnik zaczyna pracować na biegu jałowym coraz bardziej niesynchronicznie. Możemy to rozpoznać akustycznie po dźwięku tłumika, ale i również po nieregularnej prędkości obrotowej biegu jałowego na obrotomierzu – silnik po prostu przestał pracować „równo”. W takiej sytuacji nadchodzi pora na ponowną synchronizację układu wtryskowego.


Krok 2: inny zamontowany układ wtryskowy bez filtra powietrza

Krok 2: inny zamontowany układ wtryskowy bez filtra powietrza

02 - Podnoszenie pojazdu

Do regulacji układu wtryskowego są potrzebne manometry do synchronizacji, np. firmy Craft-Meyer do silników 2- lub 4-cylindrowych. W przypadku niektórych modeli bardzo przydatny jest również przyrząd do regulacji. Przed przystąpieniem do regulowania rozgrzej silnik, aby np. urządzenie ułatwiające zimny rozruch nie mogło fałszować mierzonych wartości. Następnie bezpiecznie podnieś pojazd – najlepiej pod gołym niebem lub w garażu. Zrób to w taki sposób, aby spaliny mogły ulatniać się bezpośrednio na zewnątrz, co uniemożliwi Ci ich wdychanie w czasie pracy.


Krok 3: podłączanie węży podciśnieniowych wakuometru

Krok 3: podłączanie węży podciśnieniowych wakuometru

03 - Podłączenie zegarów próżniowych

Manometry podciśnieniowe są podłączane końcówkami do przewodu wężowego do odpowiednich dostępnych przyłączy układu wtryskowego, przy czym uprzednio należy zdjąć gumowe zatyczki lub węże.


Krok 4: podnoszenie zbiornika paliwa i mocowanie np. za pomocą kawałka drewna

Krok 4: podnoszenie zbiornika paliwa i mocowanie np. za pomocą kawałka drewna

04 - Podnoszenie zbiornika paliwa i mocowanie

Jeśli układ wtryskowy jest zasłonięty zbiornikiem paliwa, zbiornik ten musi zostać podniesiony i podparty np. kawałkiem drewna. Kompletny demontaż zbiornika paliwa jest często niemożliwy, ponieważ znajduje się w nim pompa paliwa. Jest ona sterowana przez elektroniczny układ sterujący i jest wymagana do podtrzymywania pracy silnika.


Krok 5: zbiornik musi być oparty stabilnie i nie może mieć możliwości ześlizgnięcia się

Krok 5: zbiornik musi być oparty stabilnie i nie może mieć możliwości ześlizgnięcia się

05 – Der Tank muss fest und rutschsicher sitzen

05 Podczas „dźwigania” zbiornika paliwa należy zapewnić, aby w żadnym razie nie mógł się ześlizgnąć – mogłoby to prowadzić do obrażeń lub nieprzyjemnych uszkodzeń pojazdu!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Krok 6: zachodzi potrzeba demontażu obudowy filtra powietrza

Krok 6: zachodzi potrzeba demontażu obudowy filtra powietrza

06 – Zdjąć obudowę filtra powietrza

W przykładowym motocyklu osiągnięcie układu wtryskowego wymaga również demontażu obudowy filtra powietrza.


Krok 7, ilustr. 1: regulacja tłumienia wskazówek

Krok 7, ilustr. 1: regulacja tłumienia wskazówek

07 - Regulacja tłumienia wskazówek

Teraz można uruchomić silnik i przystąpić do regulacji klap przepustnicy. Aby zapewnić prawidłowy odczyt manometrów, trzeba je wpierw ze sobą zrównać zgodnie z instrukcją obsługi, a następnie wyregulować tłumienie w taki sposób, aby wskazówki wychylały się tylko w nieznacznym stopniu.

Krok 7, ilustr. 2: obracanie śrub obejściowych aż do uzyskania jednakowych wartości na wszystkich manometrach

Krok 7, ilustr. 2: obracanie śrub obejściowych aż do uzyskania jednakowych wartości na wszystkich manometrach

W celu regulacji klap przepustnicy wkręcasz lub wykręcasz śruby obejściowe tak długo, aż wszystkie manometry będą wskazywać jednakowe wartości. Jednocześnie nastawiasz małą szczelinę powietrzną, którą klapy przepustnicy otwierają na biegu jałowym, w taki sposób, aby powietrze było zasysane do komór spalania we wszystkich cylindrach przy takiej samej prędkości obrotowej i przy dokładnie takim samym podciśnieniu, dzięki czemu silnik pracuje równomiernie na wszystkich cylindrach.

Z reguły w trakcie regulacji klap przepustnicy cel nie polega na osiągnięciu konkretnej, zadanej wartości podciśnienia – większość producentów pojazdów nie podaje w tym zakresie żadnych informacji. Istotne jest tylko to, aby w przypadku wszystkich klap przepustnicy uzyskać jednakową wartość – to właśnie wtedy układ pracuje „synchronicznie” dla wszystkich cylindrów. Jeśli jeden manometr wskazuje zupełnie inną wartość niż pozostałe, może to wskazywać na zupełnie niewłaściwe ustawienie podstawowe danej klapy przepustnicy, usterkę lub uszkodzenie, takie jak np. utrata kompresji w jednym cylindrze lub nieszczelny króciec ssący. Jeśli samodzielna identyfikacja i eliminacja usterki nie jest możliwa, należy skonsultować się ze specjalistycznym warsztatem.

Regulacja klap przepustnicy odbywa się za pośrednictwem tak zwanych śrub obejściowych (patrz krok 7, ilustr. 1). Nie wolno obracać żadnych innych zaplombowanych ani oznaczonych kolorami śrub regulacyjnych! Wszystkie śruby obejściowe muszą być otwarte co najmniej o pół obrotu.


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar