Modernizacja na regulowane dźwignie ręczne CNC 

Dźwignie hamulca i sprzęgła na motocyklu muszą umożliwiać dokładną regulację w celu dopasowania do dłoni kierowcy. Taką możliwość udostępnia ta modernizacja. 

Modernizacja na regulowane dźwignie ręczne CNC
Louis How To Videos

Uwaga: Filmy sa w jezyku niemieckim.


Uwaga: ponieważ w pełni sprawne działanie dźwigni ręcznych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy i na przykład zablokowana dźwignia hamulca mogłaby prowadzić do fatalnych konsekwencji w ruchu drogowym, staranna praca ma kluczowe znaczenie i wymaga zrozumienia działania poszczególnych elementów. Osoby, które taką wiedzą nie dysponują, muszą bezwzględnie zlecić montaż w specjalistycznym warsztacie.  

CNC-Handhebel am Motorrad umbauen

Precyzyjnie wyfrezowane dźwignie ręczne CNC z wysokiej jakości anodowaną powłoką wzbogacają każdy nowoczesny motocykl o nutkę luksusu i przyjemnie odróżniają go od pojazdów seryjnych. Dodają trudny do przeoczenia akcent wizualny w polu widzenia kierowcy i umożliwiają wielostopniową regulację odstępu od kierownicy, dzięki czemu optymalnie dopasowują się do indywidualnej wielkości dłoni. Tę możliwość doceniają w szczególności kierowcy o małych dłoniach, którzy często muszą borykać się z oryginalnymi dźwigniami. Poza tym dźwignie te są również dostępne w bardzo krótkim wariancie dla pilotów o szczególnych ambicjach sportowych. Kształt dźwigni wspomaga dokładnie kontrolowane przenoszenie siły dłoni na układ hamulcowy.

Uwaga: jeśli motocykl jest wyposażony w sprzęgło hydrauliczne, dźwignia sprzęgła jest montowana tak samo jak dźwignia hamulca hydraulicznego.

Modernizacja na frezowane metodą CNC dźwignie ręczne jest w przypadku większości motocykli stosunkowo łatwa również dla majsterkowiczów hobbystów, o ile dysponują oni zestawem kluczy nasadowych z porządnymi nasadkami i pasującymi wkrętakami. Oprócz tego potrzeba trochę smaru do smarowania ruchomych części. 


Modernizacja dźwigni sprzęgła – tak wiec idzie

Krok 1: zwalnianie i odczepianie cięgna sprzęgła

Krok 1: zwalnianie i odczepianie cięgna sprzęgła

01 – Zwalnianie i odczepianie cięgna sprzęgła

Przed przystąpieniem do demontażu dźwigni sprzęgła trzeba zwolnić i odczepić cięgno sprzęgła. Dźwignia sprzęgła musi odznaczać się małym luzem, tak aby sprzęgło się nie ślizgało, ale mimo to zapewniało perfekcyjne rozłączanie. Kierowca często przyzwyczaja się do optymalnego dla niego luzu sprzęgła, dlatego tym bardziej się ucieszy, gdy po modernizacji sprzęgło będzie mieć taki sam luz jak wcześniej. Najlepiej zmierz w tym celu luz suwmiarką, zanim zaczniesz obracać regulator cięgna z powrotem do chwili, w której będzie można odczepić sprzęgło. Odczepienie jest możliwe jedynie wtedy, gdy szczelina na kółku regulacyjnym, regulatorze i na osprzęcie jest położona w jednej linii.


Krok 2, ilustr. 1: odczepianie cięgna sprzęgła z użyciem nieznacznej siły

Krok 2, ilustr. 1: odczepianie cięgna sprzęgła z użyciem nieznacznej siły

02 – Odczepianie cięgna sprzęgła z użyciem nieznacznej siły

Z reguły trzeba zastosować trochę siły (pociągnąć za dźwignię, mocno pochwycić cięgno Bowdena drugą ręką, wyciągnąć tuleję końcową z regulatora, podczas gdy dźwignia jest powoli puszczana, a następnie odczepić cięgno z regulatora). Czasami odczepianie może zostać ułatwione poprzez wcześniejsze wykręcenie trzpienia łożyska dźwigni. W przeciwnym razie trzeba jeszcze dodatkowo trochę obrócić z powrotem długi regulator na cięgnie Bowdena lub na silniku.

Krok 2: Ilustr. 2: ewentualne przestawianie z powrotem cięgna Bowdena na silniku

Krok 2: Ilustr. 2: ewentualne przestawianie z powrotem cięgna Bowdena na silniku 

Na przykładowej maszynie w celu odkręcenia śruby łożyskowej dźwigni trzeba było najpierw usunąć przełącznik sprzęgła, ponieważ jest on w tym miejscu położony bardzo blisko przed nakrętką kontrującą. Teraz można wyjąć starą dźwignię i jej łożysko. Całkiem możliwe, że we wnętrzu pomiędzy osprzętem a dźwignią znajduje się jeszcze cienka podkładka dystansowa, która służy do kompensacji luzu – nie wolno jej zgubić.


Krok 3: sprawdzanie, czy zachodzi potrzeba ewentualnego ponownego zastosowania tulei długiej

Krok 3: sprawdzanie, czy zachodzi potrzeba ewentualnego ponownego zastosowania tulei długiej

03 – Langbuchse überprüfen

Przed zamontowaniem nowej dźwigni musisz sprawdzić, czy – jak w naszym przypadku – trzeba ponownie zastosować oryginalną tuleję łożyskową. Wyczyść ją i dobrze nasmaruj przed włożeniem do nowej dźwigni.


Krok 4: czyszczenie, smarowanie i zaczepianie cięgna sprzęgła

Krok 4: czyszczenie, smarowanie i zaczepianie cięgna sprzęgła

04 – Czyszczenie, smarowanie i zaczepianie cięgna sprzęgła

Trochę smaru trzeba również nanieść na dźwignię na górze i na dole w miejscach kontaktu z osprzętem, aby dźwignia prawidłowo mogła się „ślizgać” i podlegała jak najmniejszemu zużyciu. Przed zaczepieniem cięgna w nowej dźwigni należy również wyczyścić i nasmarować świeżym smarem jego końcówkę. Teraz można włożyć nową dźwignię (z podkładką dystansową, jeśli taka jest dostępna) do osprzętu i mocno przykręcić trzpień łożyska – czynność tę należy wykonywać z wyczuciem, w żadnym razie nie wolno zakleszczyć dźwigni, a w razie obecności nakrętki musi to być zawsze nakrętka samokontrująca.

Jeżeli przełącznik sprzęgła został zdemontowany, trzeba przywrócić go na jego miejsce. Należy przy tym zwracać uwagę na to, aby ruchomy trzpień dociskowy (zazwyczaj z tworzywa sztucznego) nie został uszkodzony ani zakleszczony. Wyciągnij cięgno Bowdena z użyciem pewnej siły z czarnego płaszcza (w razie potrzeby można w tym celu oprzeć srebrną tuleję końcową cięgna o kółko regulacyjne) i zaczep cięgno w regulatorze.


Krok 5: regulacja luzu sprzęgła zgodnie z wcześniejszym pomiarem

Krok 5: regulacja luzu sprzęgła zgodnie z wcześniejszym pomiarem

05 – Kupplungsspiel einstellen

Teraz wyreguluj luz sprzęgła zgodnie z wcześniejszym pomiarem. Standardowy luz między krawędzią dźwigni a osprzętem wynosi ok. 3 mm. Na koniec trzeba wyregulować odstęp dźwigni od kierownicy w taki sposób, aby dźwignia umożliwiała optymalny chwyt w pozycji do jazdy. Raz jeszcze skontroluj wszystkie funkcje, zanim ponownie uruchomisz motocykl: Czy sprzęgło działa prawidłowo? Czy przełącznik sprzęgła działa? Czy sprzęgło pracuje bez oporu, czy dźwignia nie haczy, nie blokuje się ani nie stuka?


Krok 6: montaż dźwigni za pomocą śruby i tulei łożyskowej

Krok 6: montaż dźwigni za pomocą śruby i tulei łożyskowej

06 – Modernizacja dźwigni hamulca

Ponieważ na dźwigni hamulca hydraulicznego nie ma potrzeby regulacji cięgna, jej wymiana przebiega szybciej. Zwłaszcza w przypadku hamulca trzeba skrupulatnie zwracać uwagę na jego prawidłowe działanie!

Najpierw wykręć trzpień łożyska. Jest możliwe, że nie jest on przytrzymywany jedynie przez nakrętkę mocującą, lecz również przez dodatkowy gwint w osprzęcie. Podczas zdejmowania dźwigni z osprzętu zwróć uwagę na to, czy zauważysz tam cienką podkładkę dystansową, która zapobiega stukaniu – nie wolno jej zgubić. Jeśli trzeba ponownie zastosować tuleję łożyskową z oryginalnej dźwigni, należy ją dokładnie wyczyścić. Tuleja i trzpień łożyska muszą zostać nasmarowane niewielką ilością smaru, tak samo jak to miejsce na nowej dźwigni, które aktywuje tłoczek w osprzęcie hamulca (krzywka), jak również miejsca kontaktu z osprzętem na wierzchu i spodzie dźwigni.


Krok 7: należy zwracać uwagę na trzpień dociskowy przełącznika świateł hamowania

Krok 7: należy zwracać uwagę na trzpień dociskowy przełącznika świateł hamowania

07 – Druckstift des Bremslichtschalters beachten

W przypadku niektórych modeli na krzywce znajduje się śruba regulacyjna, którą należy wyregulować na niewielki luz, tak aby dźwignia nie naciskała stale na tłoczek (np. w motocyklach BMW).  Podczas montażu nowej dźwigni w osprzęcie należy prócz tego zwracać uwagę na trzpień dociskowy przełącznika świateł hamowania. Jeżeli zostanie on zakleszczony, może dojść do jego uszkodzenia, w dodatku w ten sposób może również dojść do zablokowania samej dźwigni hamulca! Musisz więc tutaj zachować dużą staranność!


Krok 8: regulowanie odstępu dźwigni od kierownicy na regulatorze

Krok 8: regulowanie odstępu dźwigni od kierownicy na regulatorze

08 – Regulowanie odstępu dźwigni od kierownicy na regulatorze

Po przykręceniu nowej dźwigni z odpowiednim wyczuciem oraz bez jej zakleszczenia należy wyregulować odstęp dźwigni od kierownicy na regulatorze w taki sposób, aby kierowca mógł optymalnie obsługiwać hamulec w pozycji siedzącej na motocyklu. Przed wyruszeniem na motocyklu na drogę trzeba raz jeszcze sprawdzić działanie hamulca z nową dźwignią: Czy hamulec pracuje swobodnie, ale nie jest zbyt luźny? Czy względem tłoka występuje mały luz, dzięki czemu tłok nie jest stale obciążany? Czy przełącznik świateł hamowania pracuje bez zarzutu?



Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar