Podłączanie kierunkowskazów LED na motocyklu 

Technologia LED otwiera całkiem nowe możliwości w zakresie projektowania pojazdów. Na przykład w kwestii kształtowania kierunkowskazów do motocykli. A modernizacja na kierunkowskazy LED nie stanowi żadnego problemu nawet dla majsterkowiczów hobbystów. 

Podłączanie kierunkowskazów LED na motocyklu
Louis How To Videos

Uwaga: Filmy sa w jezyku niemieckim.


Uwaga: osoby wykonujące modernizację samodzielnie muszą dysponować podstawową wiedzą w zakresie elektryki pojazdów. Kto nie czuje się zbyt pewnie w tej dziedzinie lub posiada pojazd z kompleksową instalacją elektroniczną, koniecznie powinien zlecić montaż specjalistycznemu warsztatowi. Natomiast jeśli pojazd jest jeszcze na gwarancji, warto wcześniej wyjaśnić z dealerem, czy modernizacja nie stanowiłaby zagrożenia dla gwarancji.  


Idealny do motocykla: Light Emitting Diodes

Nowoczesna technologia LED (Light Emitting Diode) otworzyła całkiem nowe możliwości w zakresie projektowania kierunkowskazów: niskie zużycie prądu powoduje odciążenie instalacji elektrycznej, można wykorzystywać zapewniające oszczędność masy i kosztów małe przekroje przewodów, wysoka jasność sprawia, że możliwe stają się najmniejsze i najróżnorodniejsze formy, a długa żywotność źródła światła pozwala zapomnieć o uciążliwych wymianach. Małe obudowy to prawdziwy atut zwłaszcza na jednośladzie – w porównaniu ze współczesnymi miniaturowymi kierunkowskazami LED z homologacją drogową tradycyjny kierunkowskaz w kształcie „gruszki” wygląda jak chochla.

Nic więc w tym dziwnego, że obecnie wielu motocyklistów wyposaża swoje pojazdy w eleganckie kierunkowskazy LED najpóźniej wtedy, gdy oryginalny kierunkowskaz wymaga wymiany, a cena podawana przez dealera za oryginalną część zamienną powoduje wielkie zdumienie.  

Zasadniczo każdy motocykl, który dysponuje instalacją elektryczną prądu stałego 12 V, może zostać wyposażony w kierunkowskazy LED.

Ważna informacja: należy stosować wyłącznie kierunkowskazy ze znakiem homologacji E

Ważna informacja: należy stosować wyłącznie kierunkowskazy ze znakiem homologacji E

Zakup kierunkowskazów

W trakcie zakupu kierunkowskazów trzeba koniecznie zwracać uwagę na to, aby na kloszach znajdował się znak homologacji E. Na wszystkich kierunkowskazach z asortymentu sklepu Louis znajdują się ważne znaki homologacji E. Kierunkowskazy dopuszczone na „przód” można rozpoznać po symbolach 1, 1a, 1b lub 11, natomiast dopuszczone na „tył” po symbolach 2, 2a, 2b lub 12. Wiele kierunkowskazów z asortymentu sklepu Louis jest dopuszczonych zarówno na przód, jak i na tył, dlatego znajdują się na nich dwa symbole. Kierunkowskazy na końcówkę kierownicy z homologacją E są dopuszczone tylko jako kierunkowskazy przednie i muszą zostać uzupełnione przez kierunkowskazy tylne. Jeśli kierunkowskazy są dostępne z wysięgnikami o różnej długości, należy uwzględniać poniższą zasadę: zgodnie z przepisami UE minimalny odstęp między kierunkowskazami przednimi musi wynosić 240 mm, a między kierunkowskazami tylnymi 180 mm.

Wymagania techniczne

Diody LED odznaczają się znacznie niższą mocą w watach (poborem prądu) niż konwencjonalne żarówki. Gdy na motocyklu przepali się żarówka kierunkowskazu, drugi kierunkowskaz miga z o wiele za wysoką częstotliwością – to dość często spotykane zjawisko (nawiasem mówiąc: prawo dopuszcza częstotliwości migania wynoszące 90 cykli z tolerancją plus/minus 30 cykli). Wynika to z tego, że przekaźnikowi kierunkowskazów brakuje połowy „obciążenia”, z którym działa on z prawidłową częstotliwością. Ten efekt zostaje przykładowo spotęgowany po zastąpieniu (na stronę pojazdu) dwóch kierunkowskazów fabrycznych 21 W przez dwa kierunkowskazy LED o mocy 1,5 W każdy. W takiej sytuacji obciążenie oryginalnego przekaźnika kierunkowskazów wynosi zaledwie 3 W (2 x 1,5) zamiast 42 W (2 x 21) – a to z reguły nie działa.

Taki problem da się rozwiązać na dwa sposoby: jednym z rozwiązań jest montaż specjalnego przekaźnika kierunkowskazów LED, który działa niezależnie od obciążenia, drugim „pozorowanie” przed oryginalnym przekaźnikiem kierunkowskazów żarówek o prawidłowej mocy w watach, wstawiając w tym celu rezystory elektryczne.

Przekaźniki kierunkowskazów albo rezystory?

Rzecz o żywotnym znaczeniu dla przekaźnika: prawidłowa biegunowość

Rzecz o żywotnym znaczeniu dla przekaźnika: prawidłowa biegunowość 

Wymiana przekaźnika jest w tym przypadku wariantem łatwiejszym, ale jest możliwa jedynie po spełnieniu poniższych warunków:

  1. kierunkowskazy po lewej/prawej stronie dysponują dwiema osobnymi kontrolkami zamiast jednej wspólnej w kokpicie;
  2. motocykl nie może być wyposażony w akustyczny sygnalizator kierunkowskazów ani instalację świateł awaryjnych;
  3. oryginalny przekaźnik nie może być zintegrowany z kombinowanym modułem (co można rozpoznać po więcej niż trzech wyjściach przewodów).

Możesz zastosować nasz niedrogi przekaźnik uniwersalny do kierunkowskazów LED, jeśli spełnione są wszystkie trzy podane wyżej warunki. Trochę droższy uniwersalny przekaźnik kierunkowskazów Kellerman jest kompatybilny z większością instalacji świateł alarmowych, akustycznych sygnalizatorów kierunkowskazów lub tylko jedną kontrolką (punkt 1 i 2).  

Jeśli Twój motocykl nie spełnia wymagań podanych w punktach 2 i 3, możemy zaoferować niektóre przekaźniki konkretnych producentów, które pasują do oryginalnego wtyku lub gniazda w pojeździe metodą „plug and play”. Nie możemy jednak niestety przyporządkować ich do konkretnych modeli. W związku z tym sprawdź z użyciem hasła „Przekaźnik kierunkowskazów LED” dostępność przekaźników i porównaj je ze swoją częścią oryginalną. Do modeli Suzuki możemy np. także zaoferować kombinowany moduł przekaźnika z 7 stykami.

Przekaźnik

Należy koniecznie zwracać uwagę na prawidłową biegunowość przekaźnika – niewłaściwe podłączenie prowadzi do natychmiastowego zniszczenia układu elektronicznego w przekaźniku oraz do wygaśnięcia wszelkiej gwarancji producenta. Nawet jeśli układ złączy jest taki sam jak w przekaźniku oryginalnym, nie musi to oznaczać jednakowej biegunowości. Z zasady biegunowość należy określić wcześniej za pomocą próbnika napięcia LED (w tym celu należy koniecznie stosować się do instrukcji montażu przekaźnika kierunkowskazów).

Jeśli złącza wtykowe nie pasują, można bez większego wysiłku samodzielnie wykonać przewód adaptera, aby nie trzeba było odcinać oryginalnego wtyku wiązki przewodów.

Wiele nowych motocykli nie jest już wyposażonych w przekaźniki kierunkowskazów. Są one zintegrowane z centralnym modułem elektronicznym. W takim przypadku pozostaje jedynie możliwość zastosowania rezystorów.

Montaż kierunkowskazów LED

Jeśli nie możesz sterować swoimi nowymi kierunkowskazami LED za pomocą wspomnianych wcześniej przekaźników, to do regulacji częstotliwości migania musisz zastosować rezystory dużej mocy (oryginalny przekaźnik zostaje wtedy zachowany). Prawie wszystkie kierunkowskazy LED z naszego asortymentu działają w przypadku oryginalnego przekaźnika kierunkowskazów z rezystorem dużej mocy 6,8 Ω.

Uwaga: w razie wymiany przekaźnika nie trzeba montować rezystorów.


Montaż kierunkowskazów LED – tak wiec idzie

Co jest nam potrzebne do naszego przykładu: 4 kierunkowskazy LED, 2 rezystory, 4 przewody adaptera, 4 osłony mocowania

Co jest nam potrzebne do naszego przykładu: 4 kierunkowskazy LED, 2 rezystory, 4 przewody adaptera, 4 osłony mocowania 

W oparciu o motocykl Kawasaki Z 750 demonstrujemy metodę montażu kierunkowskazów LED z rezystorami. Stosowane przez nas kierunkowskazy LED mają wygięty kształt, w związku z czym są dostępne pasujące modele na przód po lewej i tył po prawej stronie oraz na przód po prawej i tył po lewej stronie.  

Niestety po demontażu oryginalnych kierunkowskazów pozostają duże i brzydkie otwory, w których nowe miniaturowe kierunkowskazy mieszczą się prawie w całości. Odpowiednim rozwiązaniem są tutaj osłony mocowań kierunkowskazów. Te małe „klapki” nie są wprawdzie dostępne specjalnie do modelu Z 750, ale można je łatwo dopasować. Kto natomiast nie znajdzie nic pasującego do swojego motocykla, może również samodzielnie wykonać odpowiednie „podkładki” z aluminium, tworzywa sztucznego lub blachy.  

W naszym przykładzie możemy zastosować gotowe przewody adaptera, które są dostępne do wielu modeli w ofercie sklepu Louis. Niezmiernie ułatwiają one podłączanie nowych kierunkowskazów, ponieważ pasują bezpośrednio do kompaktowych wtyków wiązki przewodów po stronie pojazdu. Natomiast wtyki z drugiej strony pasują bez modyfikacji do rezystorów lub kierunkowskazów. Jeżeli nie możesz pracować z przewodami adaptera, uwzględnij wskazówkę z kroku 4.


Krok 1: demontaż owiewki przedniej

Krok 1: demontaż owiewki przedniej

01 – Cockpitverkleidung demontieren

  1. Podobnie jak w przypadku wszystkich prac związanych z instalacją elektryczną pojazdu najpierw trzeba odczepić od akumulatora przewód ujemny, aby nie mogły powstawać zwarcia.
  2. Aby wymienić kierunkowskazy przednie, trzeba zdjąć i odłożyć owiewkę przednią w bezpiecznym miejscu (kładąc tam przedtem ścierkę/koc).

Krok 2: osłony mocowań to mniej majsterkowania

Krok 2: osłony mocowań to mniej majsterkowania

02 – Osłony mocowań to mniej majsterkowania

Teraz można zdemontować oryginalne kierunkowskazy oraz przykręcić nowe razem z osłonami mocowań. W trakcie dokręcania należy pamiętać o tym, że nie mamy do czynienia ze szpilkami kół samochodu ciężarowego...

Nawiasem mówiąc, miniaturowe kierunkowskazy są często wyposażone w gwint drobnozwojny M10 x 1,25 (gwint nakrętek standardowych to M10 x 1,5). A zatem jeśli jedna nakrętka zniknie bez śladu pod stołem warsztatowym, musisz zamówić jej zamiennik.


Krok 3, ilustr. 1: Wiązka przewodów pozostaje nienaruszona dzięki przewodowi adaptera

Krok 3, ilustr. 1: Wiązka przewodów pozostaje nienaruszona dzięki przewodowi adaptera

03 – Wiązka przewodów pozostaje nienaruszona dzięki przewodowi adaptera

W następnej kolejności łączone są ze sobą przewody adaptera i kierunkowskazów. Kierunkowskazy LED funkcjonują tylko z prawidłowo podłączoną biegunowością. Ponieważ producenci pojazdów nie stosują jednakowych kolorów przewodów, w lokalizacji przewodu dodatniego lub ujemnego może pomóc schemat połączeń.

Z drugiej strony postępuje się odpowiednio i już można z powrotem zamontować owiewkę. Wszystkie wkręty z rowkiem krzyżowym są wkręcane do gwintów z tworzywa sztucznego, zatem trzeba pracować z wyczuciem!

Krok 3, ilustr. 2: szczypce wielofunkcyjne do wtyków japońskich bez oznaczeń kolorystycznych

Krok 3, ilustr. 2: szczypce wielofunkcyjne do wtyków japońskich bez oznaczeń kolorystycznych

 Jeżeli nie można pracować z przewodami adaptera, kluczowe znaczenie ma wykonanie bezpiecznego i trwałego połączenia przewodowego. 

Uwaga: Lutowanie przewodów i wykonywane potem izolowanie wężem termokurczliwym to jedna możliwość, druga to zaciskanie końcówek kablowych. W tym przypadku należy zastosować tak zwane „wtyki japońskie”, do których potrzebne są specjalne szczypce do końcówek kablowych. Obie te rzeczy razem są również dostępne w naszym zestawie dla profesjonalistów. Istnieją również szczypce do końcówek kablowych, które są przeznaczone wyłącznie do izolowanych końcówek kablowych, ale NIE do wtyków japońskich. Takie szczypce można rozpoznać po czerwonej, niebieskiej i żółtej kropce na końcówce szczypiec. Więcej informacji na temat łączenia przewodów znajdziesz w naszej poradzie „zrób to sam” Połączenia przewodowe.


Krok 4: zdejmowanie owiewki tylnej i demontaż kierunkowskazów

Krok 4: zdejmowanie owiewki tylnej i demontaż kierunkowskazów

04 – Zdejmowanie owiewki tylnej i demontaż kierunkowskazów

W celu montażu kierunkowskazów tylnych oraz rezystorów dużej mocy trzeba zdjąć kanapę motocyklową oraz odkręcić owiewkę tylną. Ten drogi i delikatny element z tworzywa sztucznego trzeba ostrożnie odłożyć w bezpiecznym miejscu.


05 – Zamocuj nowy mini-flasher za pomocą pokryw montażowych.

Jak już mogliśmy przećwiczyć to wcześniej, teraz następuje demontaż kierunkowskazów tylnych i mocowanie nowych kierunkowskazów miniaturowych z osłonami mocowań. Przewody są układane tak samo jak w przypadku przewodów ułożonych oryginalnie.


Krok 6, ilustr. 1: podłączanie rezystora z tyłu pojazdu

Krok 6, ilustr. 1: podłączanie rezystora z tyłu pojazdu

06 – Montaż rezystorów dużej mocy

Teraz na tylnych kierunkowskazach są mocowane rezystory. NIE należy montować ich w połączeniu szeregowym, lecz równoległym, aby zapewnić prawidłową częstotliwość migania. W razie zakupu rezystorów w sklepie Louis są one już oprzewodowane na gotowo w połączeniu równoległym (patrz poniższy rysunek).

W przypadku rezystorów nie występuje biegunowość, dlatego pytanie „w którą stronę” nie gra roli. Dostępne końcówki kablowe rezystorów z oferty sklepu Louis ułatwiają montaż.

Krok 6, ilustr. 2: prawidłowe oprzewodowanie na jednym zdjęciu: kierunkowskaz, rezystor dużej mocy, przewód adaptera

Krok 6, ilustr. 2: prawidłowe oprzewodowanie na jednym zdjęciu: kierunkowskaz, rezystor dużej mocy, przewód adaptera 


Krok 7: W razie zakupu rezystorów w sklepie Louis są one już oprzewodowane na gotowo w połączeniu równoległym

Krok 7: W razie zakupu rezystorów w sklepie Louis są one już oprzewodowane na gotowo w połączeniu równoległym

07 – W razie zakupu rezystorów w sklepie Louis

1 = R
2 = wyłącznik
3 = L
4 = przód
5 = tył

 

a = Bezpiecznik
b = Przekaźnik kierunkowskazów
c = Przełącznik / Kierunkowskazów
d = Kierunkowskaz (żarówka)
e = Rezystor
f =  Przewód masowy
g = Źródło prądu / Akumulator

Krok 8, ilustr. 1: rezystor zamontowany pod kanapą motocyklową

Krok 8, ilustr. 1: rezystor zamontowany pod kanapą motocyklową

08 –  Rezystor zamontowany pod kanapą motocyklową

W czasie pracy rezystory mogą rozgrzewać się do temperatury przekraczającej 100°C (długi czas migania, funkcja świateł awaryjnych w razie awarii), w związku z czym potrzebują dopływu chłodzącego je powietrza. Rezystorów nie wolno zamontować całkowicie zamkniętych ani bezpośrednio na podłożu z tworzywa sztucznego. Dlatego korzystnym rozwiązaniem może być wykonanie małej płyty montażowej z blachy aluminiowej i umieszczenie jej na pojeździe.

W modelu Z 750 rozsądnym miejscem montażu jest metalowa płyta po prawej stronie obok sterownika. Właśnie tam przymocowaliśmy rezystor dla prawego obwodu kierunkowskazu z użyciem śrub 3 mm i nakrętek. Rezystor dla lewego obwodu kierunkowskazu zamontowaliśmy po lewej stronie obok sterownika. Jednak z tej strony bezpośrednie przykręcenie rezystora do widocznej tam metalowej płyty nie jest możliwe, gdyż pod płytą znajduje się kolejny sterownik, który mógłby zostać uszkodzony. Dlatego przykręciliśmy rezystor do blachy, po czym całość wsunęliśmy pod czarną skrzynkę.

Krok 8, ilustr. 2: termometr na podczerwień już po kilku minutach pokazuje 79°C

Krok 08, ilustr. 2: termometr na podczerwień już po kilku minutach pokazuje 79°C

Po wykonaniu oprzewodowania i podłączeniu (nie zapomnij o przewodzie masowym akumulatora) można przejść do próbnego uruchomienia kierunkowskazów. Kontrolowaliśmy przy tym temperaturę rezystorów za pomocą termometru na podczerwień. Już po kilku minutach rezystory osiągnęły temperaturę niemal 80°C.

Dlatego nigdy nie wolno np. wklejać rezystorów do owiewki z użyciem dwustronnej taśmy klejącej – to się nie sprawdzi i może powodować uszkodzenia! Jeżeli teraz wszystko działa, można ponownie zamontować owiewkę tylną. Modernizacja została zakończona!


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar